Tuesday 1 March 2011

BENARKAH CONFUCIUS SEORANG NABI



(Confucius pengasas ajaran Confucianisme)

Sebenarnya bukan hanya CONFUCIUS(Kungfu Tzu) malah BUDHA( Sidartha Gautama) juga didakwa sebagai Nabi Allah sebagaimana Nabi-Nabi yang lain. Dengan kata lain, kedua-dua tokoh ini juga mendapat wahyu dari Allah. Dari segi sejarah Confucius dikatakan lahir sekitar tahun 551 SM di negeri LU( Shantung). Jadi berdasarkan tarikh itu, dapat kita simpulkan CONFUCIUS ini lebih awal kewujudannya berbanding Nabi Isa A.S dan Muhammad S.A.W. Jadi, ia tidak menyalahi konsep Nabi Pertama adalah Adam A.S dan Nabi Terakhir adalah Muhammad S.A.W. Maka, dakwaan ini agak kuat dari segi hujah ilmiah berbanding hujah-hujah penganut Qardiyani yang mendakwa Mirza Gulam Ahmad sebagai Nabi.


(Dr Ridhuan Tee Abdullah)
Di Malaysia, orang yang paling ghairah dalam usaha mengaitkan CONFUCIUS sebagai Nabi Allah ialah Dr Ridhuan Tee Abdullah. Rujuk sahaja, rencana atau artikel yang ditulis oleh Dr Ridhuan Tee, baik dalam Mingguan Malaysia mahupun Majalah al-Islam, kita akan dapati kecenderungannya ke arah itu. Ke arah menaik tarafkan CONFUCIUS sebagai seorang Nabi Allah. Sebelum melanjutkan bicara, ingin saya nyatakan, sesungguhnya dengan penuh kejujuran, saya bukanlah berniat ingin mempertikaikan keilmuan Dr Ridhuan Tee yang sangat saya hormati. Cuma, dalam sesetengah keadaan dan situasi, ada beberapa pendapatnya yang tidak saya setujui. Tidak bersetuju atau menyanggahi bukanlah bererti mempertikaikan atau tidak menghormati. Sanggah menyanggah dan tidak menyetujui sebenarnya merupakan tradisi keilmuan dalam islam sejak zaman berzaman. Sebab itulah wujudnya perbezaan pendapat dalam mentafsirkan sesetengah nas hinggakan berlaku perbezaan dalam permasalahan fiqh. Malah imam al- Nawawi yang merupakan ulama Syafieyah terkenal turut berbeza pendapat dalam sesetengah perkara dengan Imam Syafie.


(Kahar, mendakwa dirinya
sebagai Rasul untuk bangsa Melayu)

Terdetik di hati saya untuk menulis entry ini setelah membaca penjelasan daripada Prof Madya Dr Ibrahim Abu Bakar , Ketua Jabatan Usuluddin dan Falsafah , Fakulti Pengajian Islam, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) tentang isu ini.


SEBENARNYA, isu ini ( dakwaan Confucius sebagai Nabi Allah) tidak pernah dibincangkan oleh ulama-ulama Muktabar Islam, baik ulama silam mahupun ulama kontemporari. Malah, ia merupakan dakwaan golongan Abrahamic Religions yang didokong oleh cendekiawan Barat. Mereka mendakwa Confucius sebagai Nabi Allah dengan ‘bermodalkan’ ayat Al-Quran “Dan pada tiap-tiap satu umat ada seorang Rasul( yang diutus kepadanya)” Surah Yunus, Ayat -47. Berdasarkan ayat inilah mereka membuat tafsiran bahawa utusan Tuhan boleh berada dalam mana-mana kaum termasuk di China, India dan sebagainya. Jadi, berdasarkan ayat ini juga, Confucius didakwa sebagai Nabi untuk orang Cina. Berdasarkan ayat al-Quran ini jualah mereka mendakwa Ajaran Confucianisme sebagai ajaran atau agama dari Tuhan(bersumberkan wahyu Allah) sebelum diselewengkan oleh penganutnya. Jadi atas alasan yang atas alasan yang sama, adalah tidak salah jika ada pihak yang mendakwa pernah wujud Nabi Allah berbangsa Melayu( merangkumi Jawa, Banjar, Bugis ), Siam dan sebagainya ketika zaman Paleolitik mahupun Neolitik.


(Budha juga pernah didakwa sebagai Nabi Allah.)
Aku kat Wat Siam ( Wat Pothvihan Tumpat Kelantan.)
Ini adalah patung Budha yang TERBESAR di Asia Tenggara.

Kembali kepada tajuk, Pendokong Ibrahamic Religions ini juga mendakwa, agama atau ajaran Confucianisme (termasuk agama-agama lain) ini terbahagi kepada dua peringkat. Peringkat pertama dikenali sebagai Meta Religion ( agama itu dari Tuhan kepada Nabi). Peringkat kedua pula dikenali sebagai Historical Religion ( agama ini diselwengkan dan tidak lagi asli sebagaimana ajaran Allah kepada Nabi).


Kalau dihayati pula artikel atau rencana dari Dr Ridhuan Tee Abdullah, beliau sering beralasan ( meskipun beliau sering menggunakan istilah kemungkinan besar dan hati saya terdetik untuk mengatakan) Confucius ini seorang Nabi Allah dengan alasan “ nilai-nilai yang dibawa oleh Confucius tidak bertentangan dengan Islam”. Memang kita akui terdapat nilai-nilai dari agama itu yang selari dengan islam, antaranya ialah “Janganlah berbuat sesuatu yang kau tidak inginkan orang berbuat kepadamu”. Begitu juga dengan prinsip moral ajaran Konfuciansime seperti berperikemanusiaan(ren), Kesusilaan(Li) dan Ketaatan kepada Ibu bapa (Xiao).

Sejujurnya, diakui memang tidak menjadi kesalahan untuk kita menerima nilai moral dan ajaran dari agama-agama yang lain (termasuk dari ajaran Karl Marx , Lenin , Stalin dan lain-lain tokoh Komunis) selagi ia tidak bertentangan dengan islam. Namun, dalam masa yang sama kita kena bezakan antara akhlak dan itikad.

Namun, adakah berdasarkan persamaan atau tidak bertentangan dengan nilai-nilai islam ini sudah cukup untuk mendakwa Confucius sebagai Nabi Allah dan Confucianisme sebagai agama wahyu.


Aku kat Wat Siam(Wat Phothikyan)
kampung Balai Bachok Kelantan

PANDANGAN PRIBADI SAYA TENTANG ISU INI
Gemar sekali saya memetik kata-kata Prof Madya Dr Ibrahim Abu Bakar tentang penerimaan dan penolakkan terhadap nilai-nilai dari agama atau ajaran lain selain daripada ajaran islam. Katanya “ jika nilai akhlak itu hendak diajar kepada orang islam, maka nilai akhlak islamlah yang paling utama. Manakala nilai akhlak dari agama lain hanya boleh digunakan untuk melihat persamaan dan mengukuhkan ajaran islam.” Jadi utamakanlah nilai-nilai islam sepertimana yang dimuatkan dalam Al-Quran dan Sunnah. Malah Nabi S.A.W bersabda( LEBIH KURANG BEGINI MAKSUDNYA) “ Ku tinggalkan kepadamu(umat islam) dua pusaka abadi, apabila kamu berpegang kepadanya, nescaya kamu tidak akan sesat. Iaitu Kitab Allah( Al-Quran) dan Sunnahku.” Jadi nilai- nilai dari agama, ajaran mahupun falsafah yang lain hanyalah untuk menguatkan nilai-nilai islam. Ia umpama kita memetik peribahsa melayu untuk menguatkan hujah. Maka, selagi peribahasa itu tidak bercanggah dengan islam maka ia boleh diterima pakai.

Namun, sekali lagi saya ulangi, adakah berdasarkan persamaan atau tidak bertentangan dengan nilai-nilai islam ini sudah cukup untuk mendakwa Confucius sebagai Nabi Allah dan Confucianisme sebagai agama wahyu.

Persoalannya kedua pula, wajarkah teori Confucius itu seorang Nabi Allah digembar-gembur atau dihebohkan kepada umum. Kita sepatutnya faham, tidak semua umat islam di Malaysia ini memiliki ilmu agama yang tinggi. Malah , dalam akhbar minggu ini ( rasanya Metro) ada melaporkan tentang segelintir Mahassiwa/wi islam di beberapa buah IPT di Malaysia yang tidak faham maksud dua Kalimah Shahadah dan Surah Al-Fatihah. Risau dan bimbang, jika dakwaan Confucius ini sebagai Nabi dihebohkan kepada umum, nanti terdapat segelinitir umat islam yang menganggap agama Kunfucianisme dan islam sama sahaja. Dan , tak mustahil akan ada title Alaihi Salam dihujung nama Confucius ( Conficius A.S)

Bagi saya, cukuplah kita menyakini Nabi Pertama adalah Adam A.S dan Nabi terakhir ialah Muhammad S.A.W. Antara dua orang Nabi ini terdapat ribuan Nabi dan yang wajib diketahui adalah seramai 25 orang. Cukup setakat ini. Berbicaralah tentang Nabi dan Kenabian setakat Allah dan Rasul berbicara. Dan berhentilah berbicara tentang Nabi dan Kenabian yang melebihi had atau kadar itu. Jika ada cerita tentang Nabi dan Kenabian dari sumber Israiliyyat, maka pastikan ia diakui oleh ulama-ulama Muktabar seperti imam Ibn Kahtir.


P/S = ada orang beranggapan, hanya blogger yg tak matang yang menulis entry berwarna-warni. Tapi, ingin saya tegaskan, sengaja saya warna-warnikan untuk memudahkan pemahaman. Yang saya warna-warnikan itu adalah perkara penting yang perlu difokuskan. Penting kerana ia melibatkan agama dan keagamaan.









47 comments:

  1. azhar.
    itulah jawapan yg palig selamat.

    ReplyDelete
  2. salam shameel, first time ni rasanya saya dgr pasal dakwaan semua yang tersebut adalah Nabi Allah..

    Allahualam...

    ReplyDelete
  3. Afida.
    Isu ni sy dgr tahun lepas lagi tapi tak brminat nak tulis. Tp rasanya perlu dikngsi

    ReplyDelete
  4. jika individu itu ikhlas berdakwah, baguslah.. hanya Allah yg tau niat di hati masing2 kn...

    p/s: x salah en3 warna-warni.. teknik ni slalu diamalkan dlm nota2 study dak IPT ^^

    ReplyDelete
  5. berat topik ni..hanya jauhari mengenal manikam..apapun olahan yang baik dari anda..
    iKaN kELi HaSiL dARiPaDA BaHaN KiTar SemULa

    ReplyDelete
  6. suka baca permasalahan kontemporari dlm islam....

    moga teruskan usaha merungkai permasalahan2 yg timbul....

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum,

    Kalau lembu makan, manusia pun makan, jadi kita serupalah dengan lembu yang makan yang sebenarnya tidak sama.Benar, nilai yang baik kita semua terima tetapi tidak secara total.

    Pernah juga saya dengar pendapat Dr Ridhuan Tee Abdullah yang saya tidak setuju bila beliau menyatakan "kita jangan mengharap pada Allah bila melakukan sesuatu - lakukan sesuatu dengan ikhlas" - wallahualam.

    Kita perlu berbincang untuk mendapat kefahaman yang jelas nyata.

    ReplyDelete
  8. caliph.
    saya bersetuju dgn caliph, keikhlasan amat perlu dlm berdakwah. harap Dr Ridhuan Tee juga ikhlas dlm dakwahnya.

    Trima kasih krn menyetujui pandagan saya ttg entry berwarna warni

    ReplyDelete
  9. Nazriey.
    Bagus sahabat sebab meminati isu2 kontemporari dlm persoalan agama. Teruskan, moga bermanfaat

    ReplyDelete
  10. Keli Oh Keli.
    Benar sekali sahabat, hnaya jauhari yg mengenali manikam. Dan atas dasar itulah sepatutnya perkara sebgini hnaya layak dibincangkan secara tertutup seperti ketika seminar perbnadingan agama dan bukannya didedahkan dlm akhbr dan majlah

    ReplyDelete
  11. Cikgu Ahamd Humairi.
    betul tu cikgu, perkara sebegini perlu dibincankan utk mendapat kefahaman yg jelas. Apapun seeloknya perbincnagan itu bairlah melibatkan gllongan cerdi kpandai agama spt ulama-ulama dan tokoh perbandingan agama.

    Saya bersetuju dgn cikgu, yg kita boleh menerima nilai dari ajaran lain tapi bukan secara total. trima yg baik dan tolak yg buruk. Tapi dlm kes ini, persamaan nilai tak menjanjikan keserupaan. Mcm cikgu kata, lembu mkn dan manusia juga mkn, tapi mansia dan lembu tetap berbeza

    ReplyDelete
  12. entah lah
    tak banyak rujukan boleh dibuat berdasarkan dakwaan ni.
    bak kata tukang komen pertama diatas,
    hanya tuhan yang tahu.
    kita hanya perlu menegakkan agama ,
    dan terus menambahkan iman didada

    ReplyDelete
  13. eh, pada akak nora bukan warna-warni yang melambangkan ketidakmatangan penulis. Isinya yang penting..sekarang ni budak tak matang pun hisap rokok dan berhubungan yang bukan2 kan..nauzubillah..

    akak nora memang risau bab-bab yang berkaitan agama ini. Bukan pa, yang selalu terpesong adalh mereka yang berilmu tinggi. MAcamana pula yang kurang pergi sekolah ni kan..kan bahaya..tu pasal akak nora selesa dengan menetapkan pendirian memahami apa yang telah dipelajari dan berguru dengan melandaskan al-quran dan sunnah..tapi, bukan sekadar ayatnya tp maksudnya juga.

    lastly kklik HB

    ReplyDelete
  14. salam shamel,
    first time saya dgr pasal isu ini...
    hanya tuhan yang tahu kebenarannya kan, kita sebagai hamba allah, penuhkan ilmu akhirat di dada, semoga jalan yang lalui, diberkati..

    ReplyDelete
  15. entry yg berani dr shameel iskandar, berat isu ni...kena buat perbincangan antara ulamak sebelum dihebahkan kpd umum,

    ReplyDelete
  16. intan Maisarah.
    saya bersetuju sekali. kita perlu teguhkan agama dan mantapkan iman di dada.

    tentang isu ini, hanya Allah Yang Maha Mengetahui. Itulah jawapan paling tepat.

    ReplyDelete
  17. fiqas.
    Sekadar perkongsian utk manfaat bersama.Trima kasih ats komentar.

    ReplyDelete
  18. Nora Shahaira.
    Itulah yg perlu diajdikan akar umbi jati diri muslim, iaitu pastikn al-quran dan sunnah yang dipelajari, dihayati, dan diamalkan

    Terima kasih atas pandangan kak Nora

    ReplyDelete
  19. My Name Is Yana
    Betul tu, perbincangan tertutup antara ulama dan pakar perbandingan agama yg perlu dilakukan sblm dihebohkan kpd umum.

    ReplyDelete
  20. As salam...

    Susah nak komen sbb ilmu yg ciput neh..Tapi seeloknya umat Islam yg kurang ilmu mcm kami ni tdk dikelirukan dgn bermacam2 hujah yg tdk pasti..

    Saya pun x matang la kalau camtu..n3 saya kalerful gak :p

    ReplyDelete
  21. tak brani nak komen lebih

    tapi pnah dengo antara yang dikatakan dek confucius, "jangan tanya tentang akhirat jika hal dunia @ akhlak (lebih kurang gitu la) masih tak abih blajar lagi" - bererti dia lebih mengutamakan kerohanian/etika di dunia tanpa menitik-beratkan hal pembalasan akhirat - sedang ajaran bersumberkan wahyu dari para nabi terarah ke hari akhirat

    wallahu a'lam

    ReplyDelete
  22. salam..
    jika rasul yang perlu kita imani ada 25..nabi pula tidak terkira jumlahnya..jadi saya lebih mengambil sikap tunggu dan lihat pandangan mereka yang lebih arif..wallahulam

    ReplyDelete
  23. cik shinju
    sebab kebanyakan drp kita ciput ilmulh isu sebegini x perlu dihebohkn. tapi dlm mingguna malasyia dan al-islam ia sering dikemukakan.

    ReplyDelete
  24. cemomoi.
    mmg saya pun tak berani nak hurai pajang2 sbb ia melibatkan sola agama dan keagamaan.

    Apaapun ,agama yang diredhai Allah hanyalah islam.

    ReplyDelete
  25. cemomoi.
    mmg saya pun tak berani nak hurai pajang2 sbb ia melibatkan sola agama dan keagamaan.

    Apaapun ,agama yang diredhai Allah hanyalah islam.

    ReplyDelete
  26. zulkbo.
    yg paling jelas, nabi pertama adalah Adam A.S dan yg terakhir ialah Muhammad S.A.W.

    sama2lah kita tunggu penjelasan dari pihak yg lebih arif. Tapi ketua jabatan akidah UKM itu sudah boleh dikira arif dlm persoalan akidah sbb dia seorg ilmuan dlm akidah atau usuluddin

    ReplyDelete
  27. Nanti kekalutan akan berlaku di dalam masyarakat...

    Tatu

    ReplyDelete
  28. Miecyber.
    Itulah yg dibimbangi. Sbb tu ia tak sepatutnya dihebohkan dalam akhbar dan majalah.

    p/s= saya sekadar menjernihkan situasi.

    ReplyDelete
  29. erk, saya pun tak berani nak komen sebab cetek ilmu, biar je orang yang arif /yang tahu buat ulasan

    ReplyDelete
  30. nuriz.
    ttg hal ni, sy bukannya komen tapi sekadar menjernihkan dan sekadar mengingatkan.

    ReplyDelete
  31. gara-gara xminat baca ahbar yg slalu menipu, maka xtahu ttg isu ni. terima kasih ats perkongsian yer shameel.

    mugnkin juga nabi, mungkin juga seorang leader yg punya akhlak yg baik. hanya Allah je yg tahu. rasul yang wajib diketahui pun blum tentu org kte boleh hafal namenye kalau tak nyanyi lagu raihan 25 rasul tu. apetah lagi nak bercerita ttg kenabian tokoh2 lain. kan kan?

    cukuplah kte berpegang pada Quran dan Sunnah.. moga terhindar dari fitnah akhir zaman.. (perang ideologi yg dahsyat)

    ReplyDelete
  32. besaaaanye patung budha kat tumpat tuu ek....kat bachokk pun ade ekk...

    ReplyDelete
  33. emm nak komen pun tak berapa sedap ni.sebab tak tahu sangat pasal ni..

    tapi bagi aku la...setakat kita percaya dan yakin pada 25rasul dan nabi2 yang di sebut dalam al quran dan hadis tu pun dah cukup.tak perlu la nak cari cari lagi..
    buat kacau bilau je nanti..
    tapi tak salah kalau nak selidik..tapi kena la berlandaskan ilmu..bimbang tersalah nanti..buruk padahnya,

    ReplyDelete
  34. betul la
    hanya allah yang maha tahu

    ReplyDelete
  35. bab prof riduan tu, xmo r komen pape.. kecik g nak bincang isu2 yang camni.. tapi part kahar tu.. memang x patut.. ish ish.. paling xleh blah pengikut2 die taksub betul..ish ish

    ReplyDelete
  36. Munnie.
    Segalanya mungkin. mugnkin juga nabi, mungkin juga seorang leader yg punya akhlak yg baik. Apa pun dr Ridhuan Tee Abdullah sgt saya hormati. Dan, entry ini sekadar pandangan saya utk menjernihkan situasi.

    ReplyDelete
  37. Amy Sensei.
    Patung Budha kat Tumapt tu yag terbsar di Asia Tenggara. kat bachok pun ada juga sbb ada 3 buah perkampungan siam kat bachok. Pernah dtg ke Bachok ke.

    ReplyDelete
  38. tehr.
    Benar sekali. Hnaya Allah Yang Maha Mengetahui.

    ReplyDelete
  39. si Para-para.
    Saya setuju dgn saudara, tak salah kalau nak selidik mana-mana fahaman lain termasuklah idealogi komunis seperti mengkaji buku The das capital tulisan carl Marx atauypun baca satanic verses tulsian salman Rushdie, cuma yg penting bimbingan agar tak tersasar dan terpesong.

    Tujuan saya tulis entry ini, sekadar kurang bersetuju dgn pendedahan isu ini di akhbar dan majalah sbb ia terlalu umum. takut nanti, ada yg tersalah faham.

    ReplyDelete
  40. Kay- are.
    Si Kahar tu memang sesat dan mneyesatkan.

    Ttg Dr Ridhuan Tee, saya sangat hormati keilmuan dia. Namun, itu bukankah bererti mesti bersetuju dalam smeua keadaan. saya tak menafikan yg berkemungkinan Confucius ni seorg nabi, cuma pendedahan secara terbuka seperti dlm majalah adakalanya boleh menyebabkan berlakunya salah faham.

    sedangkan permasalahan khilafiah spt doa qunut waktu solat subuh,dll pun tak digalakan dibincnagkan di khayak umun, maka apatah lagi isu sebegini.

    ReplyDelete
  41. assalamualaikum..

    sy baca artikel ini dari majalah al-islam keluaran terbaru..mmg bagus info ini

    ReplyDelete
  42. kena study lagi ni nak tahu mana betul.aa.

    ReplyDelete
  43. erm, tak banyak sangat ilmu nak berbicara, tapi dulu di unversiti tahun 2007 selalu berbincang dengan kawan2 tentang ini. selalu tengok video debat zakir naik tentang religious comparison, tidak lupa juga ahmad deedat. pandangan saya, nak tolak total pun tak boleh, lagi pun, itu juga tanda kebesaran agama kita. actually ramai lagi, seperti ajaran zoroaster dari parsi.

    ReplyDelete
  44. warna warni itu pula berjenis. cikgu punya bukan jenis menyakitkan mata, hanya untuk highlihgt. yang menyakitkan mata itu benar tak matang saya akui

    ReplyDelete
  45. setuju dengan pendapat kau. dan aku memang berfikir macam ni pun..

    dan aku jadi meluat bila orang bersungguh2 nak bercerita pasal Buddha dan kung fu tze itu nabi.

    sedangkan ia tidak mendatangkan manfaat.

    ReplyDelete
  46. Zulfikar Hazri.
    Trima kasih bro. mmg mrk ni membuang masa dgn mengkaji perkara yg tidak berfaedah

    ReplyDelete