Tuesday 5 January 2010

TENTANG GURU, APA YANG PERLU PELAJAR KETAHUI


TENTANG GURU, APA YANG PERLU PELAJAR TAHU.

(sebelah, gambar bersama-sama pelajar di Sekolah Menengah Sains Lahad Datu)

“Dan IA telah mengajarkan Nabi Adam akan segala nama benda-benda dan gunanya, kemudian ditunjukkan kepada malaikat lalu ia berfirman: “Terangkanlah kepadaKu nama benda-benda itu semuanya, jika kamu golongan yang benar. Malaikat itu menjawab: “ Maha Suci Engkau ( Ya Allah) kami tidak mempunyai pengetahuan selain dari apa yang kau ajarkan kepada kami; sesungguhnya Engkau jualah Yang Maha Mengetahui, Lagi Maha Bijaksana.” (SURAH AL-BAQARAH , ayat ke-31-32)

Berdasarkan kalam Allah ini, jelaslah sejarah PEMBELAJARAN telah bermula sejak sekian lama. Allah yang MENGAJAR dan Adam(termasuk Malaikat) yang DIAJAR.

Kali ini, di ruangan yang terhad dan terbatas ini, saya ingin berbicara tentang golongan yang DIAJAR( boleh sahaja ditakrifkan sebagai pelajar, murid atau yang seerti dengannya). Ya, berbicara tentang apa yang perlu pelajar ketahui tentang gurunya.

Tentang biodata guru?
Jujur! itu amat tidak penting .

Tentang tarikh sambutan hari guru?
Ikhlas! Bukan itu yang harus diutamakan.
Jadi apa yang perlu mereka ketahui tentang gurunya?

SETIAP GURU INGINKAN KEJAYAAN PELAJARNYA.

Ini yang paling utama untuk seseorang pelajar ketahui. Ini visi dan misi seseorang guru sejak zaman berzaman-zaman. Inilah impi dan citra setiap guru di segenap penjuru dan ruang di buana ini.


Setiap guru pasti berbangga dengan kejayaan pelajarnya. Sebagai mana bangganya Imam Bukhari yang menjadi guru kepada Iman Tirmizi, hinggakan Imam Tirmizi menjadi Muhadithin yang terkenal. Malah dari segi kedudukan atau mutu, kitab Sunan al-Tirmizi yang dihasilkan oleh Imam Tirmizi merupakan kitab Sunan keempat daripada enam kitab Sunan yang. Malah, Imam Bukhari sendiri pernah mengatakan, Sesiapa yang menyimpan Sunan al-Tirmizi di rumahnya, seolah-olah telah menyimpan Nabi di rumah. Malah, Khatib al-Baghdadi menamakan Sunan al-Tirmizi sebagai al-Jami’ al-Sahih.

Jujur! setiap guru inginkan setiap pelajarnya berjaya melakarkan masa depan yang gemilang. Jangan ada suram dan jangan ada kelam, jangan ada hitam dan jangan ada mendung yang menabiri kehidupan pelajar-pelajarnya.


SETIAP GURU INGINKAN PELAJARNYA LEBIH BERJAYA DARINYA.

Selalu saya berkata kepada pelajar-pelajar saya. Kalau saya sebagai guru, kamu sekurang-kurangnya menjadi seorang pensyarah di IPTA/IPTS.

Dua kisah ingin saya paparkan sebagai renungan buat semua.

PERTAMA:
Ingin sekali saya paparkan kisah Alexander Graham Bell. Beliau adalah guru dalam
penciptaan telefon(kerana beliau adalah pencipta telefon). Memang dia dikenang sebagai manusia yang hebat dan berjasa kerana telah memperkenalkan telefon sebagai alat untuk beromunikasi. Tetapi, harus diakui ‘anak didiknya’ hari ini, iaitu pencipta telefon jauh lebih hebat daripadanya. Kalau beliau masih hidup tentu sahaja beliau terkejut dengan jecanggihan handphone yang terdapat di pasaran hari ini.

KEDUA.
Kisah Anne Sullivan! Dialah guru yang telah memperkenalkan huruf dan nombor kepada Hellen Keller yang pekak dan buta. Tapi sejarah telah menjilidkkan, Hellen Keller kemudiannya terkenal seantero dunia dan jauh mengatasinya.
Begitu juga dengan saya( begitu juga dengan guru-guru yang lain), inginkan anak didiknya mengatasinya dari segi pencapaian dan kegemilangan hidup. Jurutera, arkitek, doktor, peguam, tokoh korporat dan pemimpin terkemuka, biarlah semua itu menjadi hak milik pelajarnya.
Bagaimanapun ini bukanlah bererti saya menghina pelajar-pelajar yang kecundang dalam akademik atau yang gagal meraih kerjaya yang profesional.
]ujur! meskipun anda hanya seorang penjual goreng pisang, petani, nelayan ataupun pekerja kilang. Namun, anda jauh lebih mulia berbanding seorang akauntan yang sanggup menggelapkan akaun orang lain demi menerangi akuannya.
Ikhlas! anda lebih suci berbanding segelintir profesional yang lena dan leka dalam dakapan rasuah.
Sejauh langit dari bumi, begitulah mulianya anda berbanding tokoh korporat yang menjadi keparat lantaran halobakan laba semata-mata.
Sejauh timur dari barat , begitulah sucinya anda berbanding segelintir politikus yang
sanggup melacurkan kebenaran demi kuasa.
Pokok pangkalnya anda jujur dan ikhlas. Jujur dan ikhlas yang mempunyai keterikatan dengan agama. Dan inilah yang ingin setiap guru nyatakan kepada pelajar-pelajarnya. Baik kepada yang bergelar jurutera, doktor dan arkitek. Mahu pun kepada pelajar yang telah dan bakal bergelar mekanik, penjual goreng pisang dan pekerja kilang.

3 comments:

  1. sekolah ni rase my brother pernah mengajar dulu and sekang kawan pun ada gak mengajar situ....

    ReplyDelete
  2. sek men sains lahad datu ke. sape name ur brother tu

    ReplyDelete
  3. Masya-Allah, komen ketiga tak dapat saya fahami.

    ReplyDelete