Sunday 24 January 2010

MERENTAS MASA


SEBELUM BERALIH ARAH
SEBELUM MENCARI ARAH
PASTIKAN ARAH YANG INGIN DITUJU
TAKUT NANTI..
KAU TERCARI-CARI DI DALAM TERANG
BIMBANG NANTI
KAU TERABA-RABA DI DALAM BENDERANG.


Lega rasanya apabila aktiviti merentas desa dapat diadakan dengan sempurna. 23. Januari 2010, tamatlah sudah satu aktiviti ko-kurikulum yang menjadi acara tahunan di sekolahku. Merentas desa menawarkan keseronakkan buat pelajar-pelajarku lantaran kebosanan dengan kerutinan dan kebiasaan di dalam kelas. Potret keriangan jelas terpamer pada wajahnya. Sungguh gembira mereka berlari meredah jalan dan denai, melewati beberapa perkampungan dan kawasan perumahan.
Itu tentang merentas desa. Tapi, bagaimana pula dengan merentas masa. Ia tidak sesusah merentas desa. Ia tidak memerlukan kita berjalan dan berlari tetapi ia memerlukan kita berfikir dan menghayati. Ia tidak memenatkan tapi agak mengerunkan.

Perlu sekali untuk para pelajar diajar untuk merentasi masa. Memang perlu, untuk membolehkan mereka berpijak di bumi yang nyata. Sangat perlu, agar mereka tidak berpaut di dahan yang rapuh. Terlalu perlu, supaya mereka tidak bersandar pada dinding yang rebah. Teramat perlu, semoga mereka tidak berpijak di lantai yang rekah. Mereka perlukan petunjuk agar tidak tersalah arah. Mereka perlukan panduan agar tidak tersasar tanpa pedoman. Risau, kalau tanpa petunjuk, mereka akan tercari-cari walaupun dalam terang. Takut, kalau tanpa panduan, mereka akan teraba-teraba meskipun dalam benderang

Sebelum lena ada baiknya membiarkan diri menerawang seketika. Ambilah sedikit masa untuk mengerti hakikat masa. Masa yang secara umumnya terbahagi kepada tiga. Masa silam yang telah dilalui, masa kini yang sedang dinikmati dan masa depan/hari esok yang belum pasti.

MASA SILAM

MASA SILAM yang kini tersimpan rapi di arkib ingatan. Tidak wajar untuk sekadar mengutip kenangan pada setiap detik yang telah kita kehilangan. Sewajarnya, kita turut memungut pengajaran untuk menjadikan kita lebih matang. Memang benar, kita tidak mampu menghalang larian waktu yang telah berlalu. Tapi, sekurang-kurangnya menolehlah buat seketika. Bukan untuk bernostalgia tapi untuk merenung dan menghayati. Cuba bayangkan betapa murahnya ‘harga’ untuk hidup beberapa tahun yang lalu, dalam lingkungan 15-20 tahun yang lalu ( Mungkin tika itu mereka yang bergelar pelajar masih lagi bertaraf bayi). Tidak kisahlah harga rumah, harga tanah, malah harga beras dan gula. Juga harga petrol dan lain-lain keperluan.

Tapi, sayang. Itu kisah beberapa tahun yang lalu. Jadi sejarahlah kini. Perubahan datang dan semua itu lenyap dimamah zaman. Tapi, harus disedari sesungguhnya sejarah ini akan berulang. Maksudnya, akan datang ‘harga’ untuk hidup semakin mahal. Mereka yang bergelar pelajar pada hari ini, kemungkinan akan melangkah ke alam dewasa lebih kurang 10 tahun lagi. Tika itu cuba bayangkan berapakah harga untuk sebuah rumah teres, atau pertanyaan paling bodoh, berapakah harga untuk sekilo gula? Masih adakah subsidi gula dan petrol seperti yang pernah dan sedang kita kecapi hari ini?


MASA KINI

MASA KINI yang sedang dihadapi. Kalau tidak cermat dan hati-hati dalam melayarinya, maka banyaklah impian yang tidak akan makbul. Banyak juga hasrat yang tidak akan tertunai. Tapi sayang, inilah yang sering pelajar buat tidak kisah dan tidak peduli. Inilah realiti yang saya perhatikan sepanjang bergelar guru. Paling saya terkilan dengan pelajar yang datangnya dari keluarga yang miskin tetapi ‘ miskin’ pula semangat juangnya untuk belajar. Dalam satu kes, bekas pelajar saya yang merupakan seorang anak yatim yang telah kematian ayah, ibu pula lumpuh dan adik beradiknya lebih kurang 11 orang. Memang meruntun hati tika saya ke rumahnya sekitar 2008. Tapi, yang dikesalkan kerana dia juga turut ‘miskin’ semangat juang dan ‘yatim’ cita-cita dan tujuan. Ke sekolah hanya kerana ingin berjumpa dan bersembang bersama teman-temannya. Ponteng kelas menjadi aktiviti rutinnya. Petang-petang pula asyik dengan aktiviti tak senonoh di taman rekreasi. Kesudahannya anak yatim ini kecundang dalam SPM. Itu sebahagian contoh yang mampu saya paparkan.

Terlalu banyak sebenarnya kes macam ini. Miskin tapi malas. Susah tapi culas. Tanpa sedar, mereka yang datang dari keluarga yang susah tapi culas ini, sebenarnya sedang merancang untuk mengulangi sejarah kesusahan keluarga mereka. Mereka gagal mengusir kemiskinan yang menghambat kehidupan lantaran culas dan malas. Sepatutnya mereka sedar sebelum mereka menukar arah( lari dari matlamat sebenar sebagai pelajar) sebabnya selepas ini mereka akan mencari arah(mencorakkan kehidupan). Jangan nanti arah yang dituju bagaikan api atau duri. Andai melangkah pasti terbakar atau terluka.


MASA HADAPAN
MASA HADAPAN yang kita tidak pasti. Tapi, lumrahnya formula untuk masa hadapan ialah 1+2=3. Walaupun ia tidak setepat dan setetap 1+2=3, lantaran adanya faktor nasib dan takdir. Tetapi Tuhan tidak pernah menzalimi hamba-Nya, jadi formula ini hampir tepat dan tetap. Sebagaimana orang yang makan akan berasa kenyang, orang yang mandi akan kebasahan, begitu jugalah untuk orang yang rajin berusaha maka hasilnya ialah kejayaan. Orang yang malas pula, hasilnya ialah kegagalan. Itulah formula yang lazim dan lumrah. Perlu sekali untuk pelajar dan ibu-bapa mengetahui sesungguhnya kehidupan akan datang amatlah mencabar. Kos hidupnya sungguh mencabar. Perlumbaan untuk memperolehi pekerjaan juga mencabar. Apa sahaja termasuklah kadar jenayahnya juga mencabar lantaran kehidupan yang mencabar.

Jadi, apakah persiapan anda untuk mendepani kehidupan yang serba mencabar ini. Tidak boleh lagi kita mengharapkan subsidi dan bantuan kerajaan sepanjang hayat. Mahu atau tidak mahu, kita terpaksa memperkasakan diri mulai hari ini/masa kini. Untuk pelajar, anda perlu belajar dan belajar dengan gigihnya demi kegemilangan hari esok. Untuk ibu bapa pula, perlulah sedar akan tanggungjawabnya demi kelangsungan hidup anaknya pada hari muka. Sebabnya kebiasaannya, formula ini agak tepat dan tetap seperti mana tepat dan tetapnya 1+2=3. Malah Pribahasa Melayu turut menyokong formula ini, Berakit-rakit dahulu, Berenang-renang ke tepian. Bersakit-sakit dahulu, Bersenang-senang kemudian. Ia menepati formula 1+2=3.

3 comments:

  1. patut la tulisan saudara menarik.anda seorg guru...tahniah.

    masa lepas...yg dah berlalu dan takkan kembali lagi...jadikan pedoman..

    semua harga barang mahal... transformasi? daripada mahal kepada lebih mahal? politikus?
    (maaf sbb merepek)



    masa sekarang...yg sedang kita kecapi sekarang...gunalah sebaiknya..

    biar yatim harata..asalkan kaya ilmu...
    teruskan mendidik...zaman sekarang bukan seperti zaman sebelumnya.. besar cabaran besar ganjaran..


    masa depan...esok..lusa..yg belum pasti kita dpt kesana...tp berharaplah untuk hari esk...

    "man jadda wa jada"



    [1]
    Demi Masa!
    [2]
    Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian -
    [3]
    Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan sabar.


    hisablah diri kita sebelum kita di hisabkan di hadapan Allah saw..


    semoga hari ini lebih baik dari semalam...

    ReplyDelete
  2. Rock dan para.

    Terima kasih atas komen. Para, pandangan anda bernas sekali.

    ReplyDelete