Tuesday 5 January 2010

PUTERI

Cerpen saya ini telah disiarkan di dalam Majalah Mingguan Wanita ( 1- 7 Januari 2010 )


TAJUK = PUTERI
OLEH = TN. ISKANDAR ISMAIL.

Sejak dari tadi lagi dia termangu di jendela. Direnungnya dada langit dan ditatapnya wajah bulan. Namun, hati dan fikirannya tidak juga tenang. Dia benar-benar diburu penyesalan. Dia menghela nafas panjang dan seketika kemudian pandangannya beralih pula ke seberang jalan. Sekumpulan kelekatu yang mengerumuni lampu yang menerangi jalan, benar-benar menarik perhatiannya. Berapa ekor kelekatu yang bernasib malang, diperhatikannya dengan penuh belas kasihan. Malang! Kerana terpaksa merayap di atas jalan, lantaran kepatahan sayap untuk terbang. Sungguh! Kelekatu itu telah tertipu dengan keindahan lampu, fikirnya. Ternyata! Dunia yang gelap di dalam tanah lebih baik buat kelkatu berbanding cahaya lampu yang menyebabkannya terkulai layu.


Puteri! Wajah pemilik nama itu tiba-tiba menyelinap datang dan memenuhi ruang ingatannya. Mengenangkan Puteri, dia merasakan dirinya teramat malang. Semalang kelekatu yang sedang merayap untuk menghabiskan sisa-sisa hayat setelah kepatahan sayap.

Penyelesaian

“Setiap daripada kamu adalah pemimpin. Justeru, kamu akan bertanggungjawab terhadap mereka yang berada di bawah kepimpinanmu. Seorang pemerintah adalah pemimpin dan akan bertanggungjawab terhadap rakyatnya. Seorang lelaki adalah pemimpin terhadap anggota keluarganya dan akan bertanggungjawab terhadap anggota keluarganya. Seorang wanita adalah pemimpin di rumah suaminya dan akan bertanggungjawab terhadap anak-anak dan pimpinannya. Khadam pula diamanahkan terhadap harta tuannya dan akan bertanggungjawab terhadap apa yang berada di bawah pimpinannya.” Kata-kata Ustaz Khairi ketika kuliah maghrib beberapa minggu yang lepas kembali mengasak benaknya. Sejak tiga bulan yang lepas sebenarnya, dia mula berjinak-jinak dengan masjid. Dia ingin mencari penyembuh duka di institusi yang mulia itu. Duka lantaran dihempap segunung penyesalan.

“ Hadis riwayat Imam Bukhari ini telah mengiktiraf kita semua sebagai pemimpin yang mempunyai tanggungjawab, bidang kuasa dan wilayah pentadbiran masing-masing. Di akhirat nanti, kita semua akan disoal tentang pelaksanaan amanah yang kita pikul ini.” Tidak sekadar singgah di telinga, bicara yang menginsafkan itu turut meresap ke hati dan menyelinap ke seluruh jasadnya.

“Suami merupakan pemimpin utama dalam sesebuah rumahtangga. Dia bertanggungjawab terhadap anak dan isterinya. Ini semua telah dinyatakan oleh Allah S.W.T, dalam surah An-Nisaa’ ayat ke-34.” Jelas Ustaz Khairi lagi.

“Rumah tangga sebenarnya adalah sebuah kerajaan. Walaupun kecil dan sempit dari segi saiz, namun ia sangat besar dan amat luas dari segi kepentingan. Seperti mana pentingnya butiran pasir yang menjadi asas kepada pembentukan gunung yang tinggi. Saat dan detik yang menjadi asas kepada pembentukan tahun, kurun dan abad. Begitu jugalah dengan institusi keluarga yang menjadi asas kepada pembentukan masyarakat dan negara.” Astaghfirullahalazim, dia beristighfar perlahan. Dia benar-benar menyesal kerana terlalu menyempitkan horizon perkahwinan selama ini. Kini dia mengerti hakikat sebuah perkahwinan, yang tidak hanya untuk menghalalkan hubungan kelamin dan tidak sekadar untuk menyambung zuriat.

“Selaku pemimpin dalam rumahtangga, tanggungjawab seseorang suami sangatlah berat. Sebab itulah Hujjatul Islam Imam al-Ghazali, menganggap perkahwinan itu sebagai satu jihad. Malah dalam sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad, dinyatakan betapa mulianya perjuangan seseorang suami yang mencari rezeki untuk menyara anak dan isterinya, hingga disamatarafkan dengan perjuangan seorang mujahid di jalan Allah.” Begitulah Ustaz Khairi menjelaskan. Syukur!

Dia sangat bersyukur, kerana kuliah itu telah mencairkan antartika kejahilannya selama ini. Kini dia memahami, tanggungjawab seseorang suami tidaklah semudah yang disangka dan tidak sesenang yang diduga.

“Tanggungjawab seseorang suami selaku pemimpin rumah tangga bukanlah untuk membahagiakan anak dan isterinya di dunia sahaja, Lebih dari itu, adalah untuk membahagiakan anak-anak dan isterinya di akhirat kelak. Inilah yang dinyatakan oleh Allah S.W.T dalam surah At-Tahriim ayat ke-6, Wahai orang yang beriman, peliharalah dirimu dan keluargamu daripada api neraka yang bahan bakarnya terdiri daripada manusia dan batu.” Penjelasan itu bergema di telinganya. Terdengar-dengar dan terngiang-ngiang.

Dipejamkan matanya seketika. Perlahan-lahan dia cuba mengingat kembali segala tanggungjawab yang telah dia abaikan. Ternyata! Dia gagal menjadi suami yang baik. Gagal, lantaran halobakan kecantikan. Kecantikan yang diburu, menyebabkan dia lupa makna suami. Kejelitaan yang dikejar menyebabkannya lupa erti bapa.
“Ya Allah, ampunilah aku.” Doanya di dalam hati.
“Put, maafkanlah abang.” Hatinya berbisik perlahan.

Dia meraup wajah perlahan dan pandangannya dilontarkan kembali ke dada langit. Sekali lagi dia memandang bulan. Tapi kali ini, dia merasakan dirinya seperti seekor pungguk. Pungguk yang malang kerana hanya mampu melihat bulan dari kejauhan sambil mengharap dengan penuh kerinduan. Seperti si Pungguk , dia juga seorang perindu. Dia merindui saat-saat bahagianya. Tapi sayang, semua itu telah berlalu dan hanya menjadi sejarah yang tersimpan rapi di arkib kenangannya. Dia cuba mengingat kembali serpihan-serpihan kenangan yang dianggapnya sebagai membahagiakan, Bagaikan menerpa di ruang mata, dia ternampak-nampak saat dia dan Puteri diijabkabulkan.

“Aku terima nikahnya Puteri Masitah bt Megat Husain dengan mas kahwinnya lima ratus ringgit tunai.” Masih segar dalam ingatannya saat kalimah itu dilafazkan. Kalimah yang menobatkan Puteri sebagai permasuri hidupnya. Permaisuri kepada sebuah kerajaan yang bergelar rumah tangga. Permaisuri yang akan menemaninya untuk melakar hasrat dan mengukir impian di sepanjang hayat.

Rumah tangganya amat bahagia pada awalnya. Dia dan Puteri bersatu atas nama cinta. Mereka berpadu atas dasar kasih. Bahagia yang dicipta semenjak di kampus semakin terserlah setelah kelahiran anak sulungnya, Norlela. Tiga tahun kemudian, anak keduanya, Norfadzillah pula menyusul. Tapi sayang, hayat kebahagiaannya hanyalah seketika dan hayat perkahwinannya juga tidak lama. Dan, dialah puncanya.



Pertemuan


Pulau Perhentian. Di situlah segalanya bermula. Ya, dia masih ingat rantaian kisah itu dengan lengkapnya. Sungguh! Semua itu masih bugar di sanubarinya. Dia ke pulau peranginan itu untuk bercuti. Bercuti untuk merehatkan diri dari lelah akal dan penat fizikal lantaran kesibukkan meladeni tugasan harian. Ketika sedang mencicip bayu laut yang berhembus lembut, dia disapa oleh seseorang.
“Pertama kali ke sini?.” Si Jelita memulakan bicara.
“Ya.” Jawabnya ringkas sambil mencuri pandang ke arah Si Jelita.
Lantas Si Jelita itu memperkenalkan diri. Namanya Anita, seorang setiausaha di sebuah syarikat yang agak terkemuka di ibu kota.

Walaupun pertemuan di Pulau Perhentian hanyalah seketika, namun ia tidak berakhir setakat itu sahaja. Ia telah merintis kepada pertemuan-pertemuan yang lain. Pertemuan yang pada mulanya hanyalah jarang-jarang, tetapi kemudiannya bertukar menjadi kerap-kerap. Akhirnya dia dan Anita menjadi rapat dan akrab. Keakraban yang terlarang tetapi tetap juga diulang-ulang, menyebabkannya tersasar jauh dari tanggungjawabnya sebagai seorang suami dan bapa. Sungguh! Anita telah menyebabkan kasihnya berpaling dan cintanya berpindah.

Perubahan tingkahlakunya itu dapat dihidu oleh Puteri. Apa tidaknya, dia mula lewat pulang ke rumah dan adakalanya hingga lewat malam. Begitu juga dengan masa untuk bersama keluarga , semakin hari semakin kurang.

Namun, apabila Puteri meluahkan sangsi, pelbagai helah dan alasan yang diberi. Semata -mata untuk mewajar dan mewaraskan tindakannya itu. Akhirnya Puteri akur dengan alasannya, hinggakan tiada sekelumit pun kesangsian terhadapnya. Sungguh! Puteri benar-benar percaya dan betul-betul yakin terhadapnya. Percaya, dia benar-benar sibuk dengan tugasan harian. Yakin, dia tidak akan sesekali berlaku curang.

Derita Puteri

“Sampai hati abang buat Put macam ni. Inikah balasan abang terhadap kepercayaan dan kesetiaan Put selama ini.” Bicara Puteri tersekat-sekat sambil menangis teresak-esak. Dia tahu, Puteri sedang mengusung kecewa sambil menahan sebak di dada. Ya, dia ingat benar tika dan saat itu.

Tika dan saat Puteri berlinangan air mata, setelah dia dan Anita ditangkap berkhalwat dalam satu operasi pencegahan maksiat. Peristiwa itu telah menguburkan seluruh kepercayaan Puteri terhadapnya selama ini. Kekecewaan yang sendat di kalbu menyebabkan Puteri meminta agar dileraikannya dari ikatan perkahwinan.

Akhirnya perkahwinan mereka bubar dan kekosongan yang ditinggalkan itu diisi oleh Anita. Sangkanya Si Jelita itu akan memberikannya bahagia. Tapi sangkaannya tidak menjadi nyata. Rupa-rupanya Si Jelita itu racun berbisa yang akhirnya membunuh cinta dan kepercayaannya. Sungguh tidak disangka, Si Jelita itu telah mengkhiantinya. Anita yang disayangi dan dipuja-puja, telah bermain kayu tiga dan ditangkap berkhalwat dengan rakan sepejabatnya ketika dia bertugas di luar daerah.

Kenyataan itu sungguh memeritkan. Hatinya punah ranah. Jiwanya cedera parah. Namun, di sebalik hakikat yang tersurat itu, terselit juga hikmah yang tersirat. Sungguh! Kenyataan yang memeritkan itu telah mengajarnya seribu erti dan sejuta makna. Erti kecewa bila didustai dan makna terluka bila dikhianati. Selama ini, dialah pendusta dan pengkhianat terhadap cinta dan kepercayaan yang diberikan oleh Puteri. Kini, dia mengerti betapa deritanya Puteri selama ini.

Mencipta Bahagia

“Apa bezanya antara kau dan aku wahai kelekatu. Kita gagal menilai keberuntungan diri kita selama ini. Kita mengejar sesuatu yang kita anggap indah dan menawan. Tetapi, kita lupa ia sebenarnya merugikan, malah membinasakan. Betapa beruntungnya jika kau terus mendiami duniamu di dalam tanah. Kau tetap bahagia meskipun dalam gelita. Tapi, kau halobakan cahaya yang dipancarkan oleh lampu. Kau tertipu wahai kelekatu. Lampu itu telah membunuhmu.” Dia bersuara lirih sambil memandang ke arah kelekatu di seberang jalan.

“Begitu juga dengan aku. Betapa beruntungnya jika aku kekal bersama isteri dan anak-anakku. Tapi, kejelitaan yang dipancarkan oleh Anita telah membutakan mata hatiku. Aku tertipu. Kejelitaan Anita telah membinasakanku. Put! Maafkan abang.” Dia tidak mampu lagi menahan sebak didada, lalu air-air jernih mula membasahi pipinya.

“Put, masih adakah ruang dan peluang untuk kita bersama semula. Sudikah Put memaafkan dan menerima abang kembali.” Dia tertanya-tanya sendiri sambil membuang pandangannya ke arah bulan di langit yang tenang.

“Allah Maha Berkuasa. Sesungguhnya tiada yang tidak mungkin dengan izin Allah. Dan, tiada yang mustahil dengan kehendak Allah.” Bait-bait nasihat yang disampaikan oleh Ustaz Khairi dalam kuliah yang lepas telah menyuntikkan keyakinan ke dalam dirinya.

Dia ingin kembali kepada Puteri. Kembali mencipta bahagia yang telah hilang. Dia tahu, belum ada lelaki lain yang mengisi kekosongan yang ditinggalkan olehnya. Nekad! Dia akan menemui Puteri dalam tempoh yang terdekat untuk menyatakan hasrat hatinya itu.

Mungkinkah Puteri akan memaafkan sekali gus menerimanya. Atau, Puteri sekadar memaafkan tetapi tidak dapat menerimanya. Mungkin juga Puteri tidak dapat memaafkan sekali gus tidak dapat menerimanya. Persoalan- persoalan itu terus menyendati benaknya. “Ahh! Segalanya mungkin.” Dia sedar, itulah jawapan yang paling tepat.


13 comments:

  1. Trima kasih sahabat atas komen yg diberi.

    ReplyDelete
  2. sdh lah bce cite puteri tu...cm ade kaitan je ngn hidup sy...ye laaa.... tyme putri ade d cc die x hrgai.... tp bile putri dah x tmn die bru die rse khlgn..... skg.... hati tu dah tawar.... tgu la mse yg leyh ubh...thnks bg bce ;)

    ReplyDelete
  3. Gadis merah jambu= Biasalah manusia ni, akan menghargai sesuatu apabila kehilangannya,.

    ReplyDelete
  4. oh puteri yang malang,....sian dia... ada lagi ke smbungan nye?

    ReplyDelete
  5. puteri= sy rancang nak sambung cerpen ni tapi dlm genre novel. Doakan agar saya trus diberi kekuatan utk menulis.

    ReplyDelete
  6. menarik!..
    ade msej yg disampaikan..
    teruskan berkarya!
    maju anak kelate..

    :)

    ReplyDelete
  7. wow menarik :)

    awk memang berbakat :)

    ReplyDelete
  8. puteri kasih,
    Trima kasih puteri kasih sbb sudi membacanya

    ReplyDelete
  9. emieysandra ,
    Trima kasih Amy. Doakan agar sy trus istiqamah menulis

    ReplyDelete
  10. gnesop.com .
    Trima kasih Sop. Doakan kejayaan saya dlm penulisan.

    ReplyDelete
  11. cukup menarik !

    sebagai seorang yg telah beristeri..cerpen ini menyentuh hati..godaan sentiasa ada di mana-mana.. kadang2 iman spt dicabar..semoga tetap terus bertahan..digoda setelah bergelar suami bukan perkara asing bagi saya..mujur saya punya isteri yg boleh saya anggap bijak..sehingga kini, kami semakin kuat !

    t kasih kerana berkongsi cerita yg hebat ini kepada saya..err..saya jeles ! hihihi..

    ReplyDelete
  12. a.samad jaafar.
    Trima kasih sahabat atas kesudian membaca cerpen saya. Dah agak lama saya tak menulis cerpen. Doakan agar saya terus diberi kekuatan utk menulis.

    ReplyDelete