Friday 1 January 2010

CERMIN

cerpen saya ini telah disiarkan di dalam akhbar harian di sabah, Sabah News Times (pada Jun 2006)

TAJUK = CERMIN
OLEH = TN. ISKANDAR ISMAIL (SHAMEEL ISKANDAR)

Agak lama juga aku memerhatikan dirimu yang kebingungan. Wajahmu muram. Tubuhmu pula lemah dan tak terdaya. Fizikalmu yang sebegitu, seakan menceritakan bebanan yang sedang engkau tanggung. Bebanan maha berat yang telah sekian lama bermukim di jiwa dan berdaerah di hati. Bebanan yang menjadikan dirimu terbabas dari orbit normal.

“Apa yang kau fikirkan?” Tanyaku untuk menyambung bicara kita yang telah terhenti seketika.
Kau mengeluh panjang seolah-olah melontarkan segala kerisauan yang merajai diri. Kemudiannya, kata-kata bernada makian dan cemuhan menerjah telingaku.
Katamu, segalanya berubah dengan pantas. Berubah dengan kadar yang segera. Kepantasan yang melumpuhkan kehidupan. Kesegeraan yang membunuh segala hasrat yang dilakar dalam empayar ambisimu. Warna-warna keriangan yang pernah mewarnai kanvas hidupmu mulai pudar sebaliknya warna kelam dan hitam mula mengambil alih.
Rupa-rupanya, kenaikan harga minyak yang menyebabkan jiwamu tertekan dan kenaikan tarif elektrik yang menyebabkan dirimu resah. Juga kenaikan harga barang yang menyebabkan dirimu gelisah. Resah dan gelisah yang betul-betul mendera kehidupanmu.
“Dari buaian hinggalah ke liang lahad, semuanya perlukan wang.” Kau merungut tidak berpuas hati. Rasa kecewa yang meluat jelas terpamer melalui riak wajahmu.
Bagimu, harga untuk hidup hari ini terlalu mahal. Tiada yang percuma. Hinggakan oksigen pun kau sedut dengan rakus dan amat perlahan kau hembuskannya. Seolah-olah oksigen juga perlu dibayar. Kau sifatkan perubahan yang mendadak ini sebagai revolusi. Revolusi kenaikan harga yang membebankan rakyat terbanyak. Perlukah revolusi rakyat tercetus di sini sebagai manifestasi ketidakpuasan hati golongan golongan majoriti yang tertekan dan tertindas? Itulah pertanyaan yang kau ajukan kepadaku. Tertekan zahir dan tertindas batin, ulasmu lagi. Mungkin kau bercita-cita ingin menjadi seperti Ayatullah Khomeini yang mengimamkan revolusi di Iran. Revolusi yang tercetus lantaran kemarahan rakyat terhadap pemerintah.
“Revolusikan dahulu mindamu. Mindamu terlalu primitive dan teramat kuno. Setaraf dengan minda manusia zaman batu yang hidup ribuan tahun sebelum masihi.” Aku amat berharap agar kata-kataku ini mampu merungkai segala persoalan yang berlegar dalam kotak fikirmu.
“Apa persamaan antara aku dengan manusia zaman batu.” Kau bertanya menuntut pengertian.
Aku tahu, kau marahkan aku. Katamu, aku tidak memahami situasi yang sedang kau alami.
Dakwamu lagi, aku tidak merasai penderitaan yang dihadapi oleh orang ramai. Sebenarnya, bukan aku yang tidak faham tapi kau yang tidak mengerti. Mindamu yang primitif telah menyebabkan dirimu terpenjara dalam kepompong ketidakmengertian. Percayalah, minda yang lapuk itu akan menyebabkan dirimu merana berpanjangan dan hidup sengsara berterusan.
Begini sahabatku, biar aku ceritakan kepadamu. Cerita tentang sebuah kisah purbakala, sebelum manusia memiliki peradaban. Tidak salah rasanya, jika sesekali kita menoleh ke belakang untuk merenung kehiduapan zaman batu yang penuh sejarah. Bukan untuk bernostalgia tetapi untuk dihayati. Bukankah dahulu pernah kau katakan “ Untuk berjaya dalam hidup, kita perlu menghayati sejarah silam, memanfaatkan masa kini dan bersedia mendepani masa hadapan.” Jadi, kisah manusia zaman batu perlulah kita hayati. Izinkan aku bercerita. Tika dan waktu itu manusia belum menemui cermin. Ini amat menyulitkan dan mereka terpaksa menggunakan air untuk menatap wajah dan mengurus diri. Ketidaksempurnaan ini menyebabkan wajah mereka serabut dengan misai, janggut dan rambut yang tidak terurus. Tapi mereka tidak boleh ddipersalahkan kerana kecanggihan teknologi belum lagi mereka terokai. Malah dalam persoalan agama sekalipun mereka dikategorikan sebagai golongan yang diampunkan Tuhan. Ini kerana, mereka hidup di zaman fatrah yang terputus dari wahyu dan terasing dari risalah para Nabi dan ajaran Tuhan.
Biarlah, itu kisah masyarakat primitive. Masyarakat yang terpinggir dari urbanisasi dan terpisah dari modenisasi. Biarkan ia berlalu. Kita bicarakan pula kisah manusia moden. Mereka termasuk dirimu, tidak mampu mengurus hidup lantaran tidak mampu mencermin diri. Sebab itulah hidupmu serabut dan celaru. Inilah ulangan kisah manusia yang tidak bertamadun. Diulangi oleh manusia yang memiliki peradaban.
“Aku tak faham. Tolong berterus terang dengan pasti.” Pintamu dengan nada yang marah tapi mengharap.
Ahh! Terlalu sukar untuk memahamkanmu. Kau memang berotak primitive, kuno dan klasik. Ortodoks!, itulah kesimpulannya. Lupakah kau kepada Jean Jacqeus Rousseau, penulis buku The Social Contract. Juga pencetus revolusi di Perancis. Bukankah suatu ketika dahulu kau ama mengkaguminya. Hingga kau jadikannya sebagai idola hidupmu. Bagimu, dialah wira yang berjuang melenyapkan kedurjanaan Louis XVI dan Marrie Antionette. Lupakah kau apa yang dia lakukan sebelum menggerakkan revolusi di Perancis yang akhirnya menggegarkan Eropah dan dunia.
“Kau tahu tak, apa yang diubah oleh arkitek revolusi Perancis itu sebelum mengubah Negara?” tanyaku sekadar menguji daya intelekmu.
Kau gelengkan kepala tanda tidak tahu. Memang sudah aku jangkakan. Manusia berotak klasik dan berminda primitive sepertimu, pastinya miskin pengetahuan. Tak mengapa, biar aku ingatkan, supaya ia terpahat kukuh d ihati dan terpasak utuh di sanubarimu.
Dia ubah minda dan sikap rakyat sebelum mengubah Negara. Biar aku ulangi, dia mengubah minda dan sikap rakyat. Inilah yang dikatakan revolusi minda. Minda yang berubah berupaya mengubah jiwa dan raga, juga mengubah watak dan perwatakan. Malah mampu mengubah dunia.
Katanya, “ Kita mula belajar bersama hidup. Pendidikan dimulakan dengan permulaan nafas dan kekurangan yang diasai adalah guru yang terbaik.” Fahamkah kau wahai sahabat?
Kau diam membatu. Mungkin kau sudah mampu mencermin kekurangan diri. Mungkin juga ufuk pemikiranmu semakin meluas. Aku ingin kau sedar, kau juga sepertiku. Hidup dengan menerima habuan setiap bulan atau lebih tepat makan gaji. Tapi kau lupa diri dan tidak berpijak di bumi yang nyata. Kau impikan hidup yang hebat, sehebat Bill gates, si jutawan terkaya di dunia yang memiliki harta kekayaan sebanyak RM162.75 billion. Kaun ingin jelmakan Warrant Buffet, Laksmi Mital, Alwaleed bin Talal Al-Saud, Ingvar Kamprad dan Paul Allen dalam hidupmu. Lupakah kau siapa mereka? Mereka jutawan bertaraf dunia. Mereka memiliki kekayaan yang melimpah ruah dan kemewahan yang tidak terkira. Kau pula kaya dengan gaya hidup yang hipokrit dan mewah dengan angan-angan. Semuanya khayalan tahap tinggi.
“Analogimu mengarut. Tamsilanmu juga tidak berasas. Aku tidak pernah berangan-angan sampai ke tahap itu.” Semaksimum mungkin kau menafikan pernyataanku.
“Tidak berasas secara tersurat tapi secara tersirat ia amat menepati kebenaran.” Kataku secara ringkas. Biarlah ringkas peneranganku, yang penting ia mempunyai sejuta pengertian. Pengertian yang mampu dicerna dan dihadam oleh manusia sepertimu. Biarlah pengertian itu menafasi hidupmu hingga ke akhirnya.
Aku hairan, mengapa mindamu terlalu lembap dan otakmu teramat beku, sebeku antartika. Kau perlu revolusikan mindamu supaya antartika kedunguanmu berjaya dicairkan. Biar aku mudahkan cerita supaya kau cepat faham. Cuba kau cerminkan dirimu. Lakukan post-mortem ke atas hidup dan kehidupanmu. Kau miliki keinginan yang melaut dan kehendak yang melangit. Nafsu kebendaanmu pula terlalu besar. Sebesar alam. Tapi sayang, jarak antara kehendak dan kemampuanmu terlalu jauh. Sejauh timur dari barat dan sejauh langit dari bumi. Inilah penyakit yang menimpa manusia moden termasuk dirimu.
“Moga penjelasanku ini mampu menyuntuk vaksin kesedaran yang mampu membunuh virus ambisi yang begitu mampat dalam hidupmu.” Kataku di hati cuma.
“Tuduhanmu terlalu berat dan melulu.” Katamu untuk memenangkan diri.
“Tak guna menafikan kenyataan.” Balasku ringkas dan bersahaja.
Ternyata kau masih menafikan kenyataan. Kau memang tidak mahu mengalah kepada kebenaran. Lihatlah gaya hidupmu, terlalu hebat. Separuh dari pendapatan bulananmu dikhaskan untuk bayaran bulanan kereta importmu yang hebat dan bergaya. Katamu, ia melambangkan citarasa manusia moden dan kau tidak kisah dengan itu semua. Rumahmu pula berimejkan istana maharaja zaman silam. Lengkap dengan perabut-perabut indah yang mencecah angka puluhan ribu. Hutang kad kreditmu menghampiri angka had maksimum. Bukan satu malah lima keping kad kredit yang kau miliki. Lupakah kau, rakyat Malaysia adalah antara pengguna kad kredit paling banyak di dunia, sekali gus menjadi penghutang paling setia. Ini gaya hidup moden, lagipun bukannya berhutang dengan ceti haram, itulah jawapanmu.
Bil astro,elektrik dan air semuanya menakjubkan. Tapi, kau tidak pernah mempedulikannya. Begitu juga dengan isterimu. Ratusan ringgit sebulan terpaksa ‘dilaburkan’ untuk membeli lipstik, perfume, pakaian dan segala peralatannya. Semuanya berjenama, kononnya ia melambangkan gaya hidup elit meskipun daif pada hakikatnya.
Kau ketawakan aku. Katamu, aku kuno, berjiwa kampung dan tidak mengikut peredaran zaman.
“Zaman berubah, manusia juga harus berubah. Jika tidak kita akan ketinggalan.” Kau cuba merelevenkan gaya hidupmu itu dengan tuntutan zaman.
Aku hanya mampu gelengkan kepala. Memang sukar untuk mencerdikkan manusia berfikiran primitif sepertimu. Biar papa asalkan bergaya itulah pegangan hidup yang telah berdarah daging dalam hidupmu.

“Percayalah peningkatan harga akan terus berlaku pada masa akan datang. Harga minyak, tarif elektrik, harga barang dan segalanya akan terus meningkat.” Pesanku, untuk mengingatkan dirimu yang alpa.
“Inilah bebanan yang tidak berkesudahan.” Balasmu dengan nada cacian dan makian.
Itu sahaja yang kau tahu. Mencaci, memaki dan mengutuk. Teruskankah cacian dan makianmu.
Tapi yakinilah, ia tidak akan memberi sebarang makna. Cerminkanlah dirimu terlebih dahulu wahai sahabat. Tingkatkan harga otakmu supay kau boleh bernafas dengan aman. Otakmu terlalu murah, kerana ia otak manusia zaman batu yang primitif. Revolusikan mindamu agar mampu mendepani arus kehidupan yang semakin mencabar ini. percayalah, hanya minda yang telah mengalami proses evolusi sahaja mampu berhadapan dengan revolusi harga yang membebankan.
Biar papa asal bergaya, itu pegangan hidup yang sudah tidak releven untuk dianuti oleh manusia moden. Ia lapuk dan ketinggalan zaman. Ukurlah baju di badan sendiri, inilah prinsip hidup yang benar dan lurus serta selamat. Moga kau mengerti wahai sahabat.

1 comment:

  1. Izinkan saya copy cerpen ni. Bagus tentang kemelaratan hidup kerana kenaikan harga barang. Cuma, di sini ckgu hanya fokuskan kenaikan harga minyak dan elektrik. lebih elok kalau fokujskan kenaikan harga gula pula.

    Sekadar memberi pandangan
    Aidil Rahmat

    ReplyDelete