Friday 1 January 2010

MENCARI HABIL

Cerpen ini telah disiarkan di dalam akhbar Berita Minggu( 13 April 2008)

Cerpen: Mencari Habil
Oleh Tn Iskandar Ismail


Pertemuan

Gila. Ini cerita gila. Tentang manusia yang gila dan sebuah pencarian yang gila. Itulah kesimpulan yang dapat saya buat setelah mendengar cerita daripadanya. Dia, sahabat yang gila - gila sewaktu remaja dan agak gila setelah dewasa. Saya istilahkannya sebagai gila bukanlah disebabkan jiwanya yang sakit atau mentalnya yang rosak, tetapi kerana sikap dan prinsipnya yang selalu menyalahi kebiasaan dan menyanggahi kelaziman.


Sebenarnya, sudah agak lama saya tidak bersua dengannya. Pertemuan di Pantai Tanjung Aru kali ini pun secara kebetulan sahaja. Tanpa dirancang dan tidak diduga. Semuanya bermula apabila dia menyapa saya yang sedang leka menikmati pantai yang indah. Sudah menjadi adatnya bila sesekali berjumpa, maka banyaklah perkara yang diceritakan. Cerita tentang saya, juga tentang dia. Hinggalah melarat ke cerita gila.

Katanya, ceritanya begini, “Ada seorang lelaki tua yang berlari-lari pada siang hari sambil membawa obor. Bila ditanya, tentang apa yang dicari, dijawabnya, dia mencari kemanusiaan dan keinsanan. Akibatnya, semua orang mentertawakannya.”

Menurutnya lagi, ini kisah ribuan tahun sebelum Masihi dan berlaku di Yunani. Zaman kegemilangan falsafah atau lebih tepat, era Plato dan Socrates.

Ahh! Gila. Memang gila. Tapi siapakah yang gila? Itulah persoalannya. Si lelaki tua itukah atau orang yang mentertawakannya ataupun pencariannya yang gila. Sakit otak, celaru minda dan serabut fikiran bila saya memikirkan jawapannya.
“Sudah berapa orang anak kau sekarang.” Sengaja saya menukar tajuk untuk dibual bicara. Semata-mata tidak ingin berterusan mendengar cerita gila daripadanya.

“Aku belum kahwin.” Jawabnya ringkas dan bersahaja. Mendengar jawapannya itu, saya diasak beberapa pertanyaan. Betul-betul terkejut dan benar-benar hairan. Terkejut kerana dia masih bujang walaupun usianya menghampiri angka empat puluh. Padahal dia seorang usahawan yang berjaya dan memiliki wajah serta penampilan yang mampu mendatangkan pesona pada pandangan mata. Kenapa dia belum berumah tangga? Inilah yang menjadi tanda tanya.

“Sedang mencari.” Katanya lagi tanpa dipinta. Patutlah masih membujang. Rupa-rupanya dia terlalu cerewet dalam memilih pasangan.

“Perempuan macam mana yang kau cari. Jangan memilih sangat.”
“Bukan perempuan. Tapi lebih penting daripada itu.”

“Habis tu.” Ternyata saya salah menduga.

“Habil. Aku mencari Habil. ” Begitulah katanya.

“Habil ?” Saya kembali ajukan tanya.

“Iya, Habil putera Adam dan Hawa.” Jawabnya lagi diiringi anggukan kepala.

Saya ketawa sebaik sahaja mendengar jawapan darinya. Saya anggap itu sekadar gurauan dan jenaka. Untuk menceriakan suasana semata-mata.

“Mungkin bagimu, ia aneh dan lucu. Tapi percayalah, ia amat perlu. Perlu untuk dua insan yang ingin bersatu. Perlu untuk dua jiwa yang ingin berpadu.” Jelasnya lagi.

“Bersatu dan berpadu macam mana yang kau maksudkan?” Saya mohon penjelasan yang pasti daripadanya. Bicaranya amat sukar untuk dimengerti.

“Berpadu dalam ikatan perkahwinan dan bersatu sebagai suami dan isteri.” Itulah jawabnya.

“Kau tak ubah macam dulu. Suka bergurau.” Kata saya sambil ketawa.

“Aku tak bergurau. Percayalah.” Tegasnya lagi dengan suara yang lantang. Beberapa orang sumandak yang sedang menjamu selera di meja berhampiran memandang semacam ke arah kami. Mungkin suara sahabat saya yang agak lantang itu telah menyebabkan mereka terkejut. Saya juga amat terkejut. Sekilas renung pada wajahnya, saya yakin dia benar-benar serius. Saya andaikan dia sudah tidak keruan hingga bercakap yang bukan-bukan.

“Tuhan! Kegilaan apakah yang melanda sahabatku ini. Kegilaan mencari orang yang telah mati.” Hati saya berbicara sendiri. Manifestasi kebimbangan yang menguasai diri.

“Habil masih ada. Cuma dia menyepi dan sukar dicari lantaran sikap kita yang tak acuh dan tak peduli.” Pernyataannya itu benar-benar gila dan menggilakan.

“Tanyalah mana-mana ulama. Rujuklah mana-mana kitab tafsir. Jawapannya satu. Habil telah mati. Muktamad dan tiada khilaf lagi.” Sedaya yang boleh dan sekudrat yang mampu, saya cuba memahamkannya.

“Aku yakin Habil masih ada. Aku nekad mencarinya.” Balasnya dengan penuh ketegasan, juga penuh kedegilan.

Gila! Memang gila. Sah, sahabat saya ini sudah gila. Malah sudah sampai ke tahap kritikal. Persis lelaki gila dalam cerita yang gila, dia juga seorang pencari yang setia. Juga pencari yang gila. Mungkin ini yang tersirat di sebalik kisah lelaki tua yang gila dan pencariannya yang penuh kegilaan dalam ceritanya tadi.

Fatwa

Pernah dahulu dia ‘fatwakan’ jatuh cinta sebagai permulaan segala kesulitan. ‘Fatwa’ yang gila dan bercanggah dengan fitrah kemanusiaan. Bukankah cinta akan menyempurnakan kehidupan manusia yang dia istilahkan sebagai makhluk yang bertempat, berjirim dan berjisim. Bukankah segala kesulitan akan sirna apabila cinta mula bersinar. Paling tidak, orang yang kecanduan cinta tidak dapat membezakan bahagia dan derita. Bagi pencinta semuanya sama. Bahagia selamanya. Inilah yang dikatakan wahdatul fikr dan wahdatul amal dalam bercinta.

Itu kisah dua puluh tahun yang lalu. Sewaktu usianya masih remaja dan sebelum dia menjadi pencari yang gila. ‘Fatwanya’ itu perlu dinasakhkan dengan segera sejajar dengan peningkatan usia. Tapi sayang, pencarian yang gila menyebabkan dia sasau dan nanar sebelum sempat berumah tangga.


Habil dan Qabil


“Pernah dengar cerita Habil dan Qabil.” Tiba-tiba dia bersuara. Mengusir sepi yang membungkus suasana. Sekali gus, membunuh ingatan saya terhadap masa silamnya.

Saya jawab dengan anggukan kepala. Kisah dua orang putera Adam dan Hawa itu memang masyhur di mana-mana. Ia disebut dalam kitab-kitab tafsir yang muktabar. Habil anak yang taat dan hamba Tuhan yang setia. Qabil pula sebaliknya. Qabil tidak berpuas hati apabila Habil ingin dikahwinkan dengan kembar perempuannya. Dia juga tidak dapat menerima kembar perempuan Habil sebagai calon isterinya. Keadaan menjadi kalut. Adam resah dan Hawa gelisah. Allah membantu dengan menjadikan korban sebagai syarat penentu. Korban Habil diterima dan Qabil kecewa. Cinta itu buta, Qabil telah membuktikannya. Kerana kecewa dia telah mengikut telunjuk syaitan durjana hingga sanggup membunuh Habil, saudara seibu dan sebapa dengannya.

“Tau tak kenapa korban Habil diterima Allah.” Soalnya lagi.

“Sebab Habil berkorban penuh keikhlasan.”

Dia anggukan kepala tanda akur dan setuju dengan jawapan yang saya berikan.

“Habil hidup dengan prinsip. Dia mendamba kasih Allah. Dia dahaga cinta Pencipta. Tiada apa pun yang mampu menggugat cinta dan kasihnya kepada Allah. Sebab itulah dia sanggup berkorban dan terkorban. Prinsip inilah yang perlu ada dalam diri setiap manusia.” Ulasnya lagi dengan panjang lebar.

“Prinsip! Maaf, aku betul-betul tak faham.” Saya mengemis pengertian darinya

“Tak mengapa. Kau akan mengerti nanti. Percayalah.”

Saya kebingungan. Benar-benar tidak mengerti. Betul-betul tidak faham. Saya menarik nafas panjang sambil mencicip kopi panas yang telah lama terhidang. Dia ketawa melihat saya yang sedang lemas dalam lautan hairan sambil melontarkan pandangannya ke dada langit yang tenang. Sekumpulan burung yang bebas berterbangan di awan benar-benar menarik perhatiannya. Kemudian, sepotong hadis riwayat Imam Ahmad diperdengarkan kepada saya.

“ Ikatan iman yang paling kuat ialah kasih sayang kerana Allah dan marah kerana Allah.”

“Manusia perlu diikat dan Allah lah yang mengikat. Segala- galanya termasuklah cinta dan kahwin, mesti ada keterikatan dengan Allah. Tanpa ikatan ini, manusia, cinta dan perkahwinan akan terbabas.”

“Terbabas macam mana yang kau maksudkan.” Saya mengerutkan kening tanda tidak mengerti dengan pernyataanya itu. Namun, soalan yang saya ajukan itu tidak dihiraukannya. Dibiarkan sahaja menjadi teka-teki yang tidak terjawab. Sekali gus membiarkan kebisuan mengganti bicara. Mungkin dia sudah bosan dengan karenah saya. Saya meneka-neka sendiri dalam hati.

“Persoalan cinta dan kahwin harus dipandang serius. Tidak memadai jika dinilai mengikut perkiraan matematik. Ia tidak sekadar satu nisbah satu, untuk menyatakan seorang lelaki yang beristerikan seorang perempuan. Atau satu nisbah empat, untuk seorang suami yang mempunyai empat orang isteri. Ia melibatkan hidup dan kehidupan. Memperkatakan tentangnya memerlukan hati dan perasaan. Hati dan perasaan pula haruslah tunduk kepada peraturan Tuhan.” Dia kembali bersuara menyambung semula bicara yang terputus buat seketika. Saya anggukan kepala. Memang saya sangat bersetuju dengan pendapatnya. Tapi kali ini, saya tidak melontarkan kata atau ajukan tanya. Saya ingin menjadi pendengar yang setia. Saya terus menanti dengan sabar tutur bicaranya yang seterusnya.

“Dalam Sahih Bukhari, ada diceritakan tentang wanita yang dihumban ke neraka lantaran tidak berterima kasih dan tidak bersyukur terhadap pemberian suami. Mungkin disebabkan si suami tidak mampu memenuhi segala keinginannya, lantaran ketidakmampuan dari segi kewangan. Inilah yang berlaku jikalau si isteri tiada keterikatan dengan Allah. Dalam Hadis riwayat Tirmizi pula, ada dinyatakan tentang lelaki yang mencapai kesempurnaan iman kerana berlaku baik dan berlemah lembut terhadap isterinya. Dia menjadi suami yang baik kerana ada jalinan yang akrab dengan Allah. Ringkasnya, suami dan isteri mestilah ada keterikatan dan keakraban dengan Allah barulah hubungan diredhai dan rumah tangga diberkati.” Persis ahli panel dalam rancangan forum agama, dia berhujah dengan begitu teliti. Dibawanya dalil yang tidak boleh dipertikaikan lagi.

“Maksudmu, kerana Allah.” Saya membuat kesimpulan sendiri.

“Iya. Nampaknya kau dah mula faham. Itulah prinsip Habil yang aku maksudkan. Cinta, kahwin dan kehidupan kerana Allah.”

“Tapi, aku belum mengerti tentang Habil yang kaucari.”

Dia ketawa lagi setelah mendengar pertanyaan itu. Mungkin baginya, pertanyaan saya itu setaraf dengan lawak jenaka yang mencuit hati.

“Aku mencari Habil yang bermukim di hati keturunan Hawa. Maksud aku, perempuan yang menjiwai prinsip Habil. Atau lebih tepat, perempuan yang ada keterikatan dengan Allah dan keakraban dengan agama. Hanya perempuan macam ni yang dapat menjadi isteri yang baik kerana dia memahami pengertian cinta dan kahwin yang diberkati. ”

“Astaghfirullahalazim!” Saya gelengkan kepala sambil beristighfar panjang. Rupa-rupanya ada makna berselirat seribu di sebalik pencariannya itu. Majaz cuma dan simbolik semata-mata.

“Kalau macam ni, lambat lagilah kaukahwin.” Saya meluahkan kerisauan yang bersarang di hati.

Dia diam seketika dan dengan wajah yang muram dia bercerita perihal hidupnya yang malang. Katanya, dia pernah bertunang, tetapi terpaksa diputuskan. Sungguh malang, walaupun tunangnya cantik dan menawan, tapi tidak seperti yang diharapkan. Hanya bahagia yang sanggup dikongsi, tetapi derita dia bersendirian menghadapi. Sewaktu perniagaannya merosot atau lebih tepat ketika dia dalam kerugian, tunangnya meminta agar dileraikan ikatan. Tidak sanggup berkongsi hidup dengan lelaki yang tandus kewangan dan sifar kemewahan. Saya kira, tentu sahaja kegagalan itu benar-benar mendera hati dan perasaannya, hinggakan dia terlalu berhati-hati dalam memilih pasangan. Kali ini bukan cantik yang diimpikan. Tapi dia ingin ikut formula Tuhan, seperti yang dinyatakan oleh Nabi junjungan, ‘kahwinilah perempuan kerana pegangan agamanya’

“Biar lambat asal selamat. Lambat yang membahagiakan lebih bermakna berbanding cepat yang membinasakan.” Ulasnya lagi dengan nada yang perlahan. Saya anggukan kepala tanda faham. Malang sungguh nasibmu kawan, tapi lagi malang mereka yang mengabaikan formula daripada Tuhan dalam memilih pasangan. Mereka utamakan cantik dan seksi. Mereka lebih mementingkan jawatan yang tinggi. Tapi rumah tangga tetap haru-biru dan penceraian semakin menjadi- jadi saban waktu. Masalah ini semakin kronik. Ia perlu dirawat oleh doktor cinta. Dan saya amat meyakini hanya formula daripada Tuhan yang mampu menyelesaikan ini semua. Kerana ia sebenar-benarnya ‘doktor cinta.’

“Ampunilah aku Tuhan, kerana tersalah membuat andaian. Maafkan aku kawan kerana tersilap tafsiran.” Hati saya berbisik sendiri tanda penyesalan menghukum diri. Iya, saya benar-benar terhukum kerana terlalu ghairah melabelnya sebagai gila, sasau dan nanar. Padahal hatinya pedih terhiris dengan peristiwa tragis yang dihadapinya itu.


Harapan

Perbincangan kami berakhir tatkala senja. “Harap-harap selepas ini kita akan berjumpa lagi.” Katanya sebelum meminta diri. Saya anggukkan kepala dan berkata, “Aku pun begitu.” Memang saya ingin berjumpanya lagi. Seorang sahabat yang mengajar saya seribu erti dan sejuta makna. Erti isteri yang diberkati. Makna rumah tangga yang direstui. Usai bersalaman, dia pun berlalu. Mata saya mengekori langkahnya, satu demi satu hinggalah keretanya meluncur laju meninggalkan saya sendirian di pantai itu.

Saya teringat kembali kata-katanya tadi, “Habil masih ada. Cuma dia menyepi dan sukar dicari lantaran sikap kita yang tak acuh dan tak peduli.” Iya Habil masih ada. Teruskan pencarianmu wahai sahabat. Insya-Allah, Habil yang kaucari akan kau ketemui. Semoga Allah memberkati.

GLOSARI

1. Wahdatul Fikr = Kesatuan Fikiran

2. Wahdatul Amal = Kesatuan Tindakan

3. Nasakh = Mansuh

4. Majaz = Kiasan

5. Sumandak = Gadis dalam bahasa Kadazan/Dusun

2 comments:

  1. Cerpen yang menarik, olahan yang bagus, bahasa amat mudah difahami. Bolehlah saya belajar dengan cikgu nanti ya. Apakah ianya kisah benar atau hanya rekaan semata-mata?

    ReplyDelete
  2. saya baru belajar menulis. hehehe. Itu cerita sebenar ttg seorg kawan tapi saya tokok tambah sedikit untuk menjadikannya lebih menarik.

    ReplyDelete