Friday 1 January 2010

ABADIKAH MAT JENIN

Cerpen saya ini telah disiarkan di dalam ahkbar Mingguan Warta Perdana, 7 Ogos 2005

TAJUK = ABADIKAH MAT JENIN
OLEH = TN. ISKANDAR ISMAIL (SHAMEEL ISKANDAR)

Dahulu, kira-kira lima 15 tahun dahulu, sewaktu kanak-kanak, nenek sering bercerita kepadaku. Cerita tentang Mat Jenin. Kata Nenek, Mat Jenin seorang pemanjat kelapa yang gemar berkhayal dan bermimpi. Khayal jadi kaya dan bermimpi jadi ternama. Di alam realiti dia miskin dan lemah tetapi di alam khayal dia kaya dan hebat. Akhirnya khayalan tahap tinggi itu telah menamatkan riwayatnya.

Namun, riwayat Mat Jenin yang terkubur sejak sekian lama dalam mindaku telah dihidupkan kembali. Christy Veronica, dialah manusia yang bertanggungjawab memaksa aku menoleh ke belakang untuk mengenang kembali kisah Mat Jenin sekali gus memaksaku bernostalgia detik-detik indah bersama nenek. Bagaikan tayangan filem klasik yang sering diulang tayang, kisah Mat Jenin semakin nyata dan jelas dalam ingatanku. Dia memperkatakan tentang Mat Jenin yang sama. Ya, Mat Jenin yang pernah nenekku ceritakan. Cuma dia bercerita dengan nada dan tempo yang berbeza. Berbeza kerana bertentangan dengan kebiasaan dan menyalahi kelaziman.


“Apa pandangan awk tentang Mat Jenin.” Itulah soalan yang dia kemukakan kepadaku.

“Mat Jenin hanyalah mitos dan watak khayalan yang sengaja diadakan oleh generasi lampau. Ia berfungsi sebagai hiburan dan juga sindiran kepada masyarakat..” jawabku persis seoarang sejarahwan.

Christy Veronica, dia seoarng gadis berbangsa Inggeris. Tidak juga menjadi kesalahan jika aku istilahkan sebagai gadis berketurunan Eropah mahupun Barat. Perkenalan kami hanya kebetulan sahaja dan seminarlah yang mempertemukan kami. Seminar Memperkasakan Bangsa Melayu yang diadakan dua tahun yang lalu. Seminar yang menghimpunkan para sarjana dan cerdik pandai dari Timur dan Barat. Berhimpun untuk memperkatakan tentang Melayu dan Kemelayuan. Juga untuk menyelesaikan kekeliruan intelektual. Apa yang pasti mengenalinya telah menyemarakkan lagi percambahan minda dan pengkayaan ilmu dalam hidupku. Dia amat meminati Tamadun Melayu. Kesusasteraan Melayu, sejarah bangsa Melayu, perkembangan bahasa Melayu dan apa sahaja yang berkaitan dengan Melayu dan Kemelayuan, kesemuanya berupaya menarik minatnya. Sejarah Melayu, Hikayat Hang Tuah, Tuhfat al-Nafis telah menjadi santapan mata dan mindanya. Minat itulah yang akhirnya menjadikannya seorang pengkaji Tamadun Melayu. Seperti mana Shellabear dan RO Winstedt.

Minatnya yang mendalam terhadap Melayu telah melahirkan kekaguman yang melimpah ruah di hatiku. Namun, kekaguman itu tidak lama menguasai diri. Kewarasan yang menguasai diri membolehkan aku menamatkan empayar taksub kepadanya. Aku mengusir perasaan itu sedikit demi sedikit. Untuk apa dihairankan dan untuk apa dibiarkan rasa keanehan bermukim di hati dan ketakjuban berdaerah di fikiran. Bukankah bangsa Eropah gemar mengkaji. Mereka dikuasai semangat ingin tahu yang menebal. Ini semua berlaku setelah mereka menamatkan riwayat zaman gelap yang penuh Dengan kebekuan dan ketandusan. Kebekuan minda dan ketandusan pemikiran, juga kekontangan intelektual. Sejak dari itu mereka menjadi bangsa yang tidak pernah puas dalam pencarian dan sentiasa ghairah dalam penerokaan. Mereka men jadi ‘gila’ dalam pengkajian. Kegilaan itu jualah yang menjadikan mereka gagah dan perkasa dalam mendepani arus.

“Jadi, bagi awak Mat Jenin tak pernah wujud.” Tanyanya lagi bagaikan menuntut sebuah kepastian dariku.

“ya, tak pernah wujud malah wataknya sengaja diwujudkan. Ia sekadar cerita penglipur lara.” Aku berhujah lagi untuk menyakinkannya.

Memang bagiku, Mat Jenin tidak pernah wujud. Kewujudannya tidak dapat dibuktikan secara ilmiha dan menyalahi disiplin ilmu. Apa nama penuhnya? Di manakah dia dilahirkan? Pada abad ke berapa dia dilahirkan? Dan siapakah sejarahwan yang pernah mencatatkan kewujudannya. Ini semua tidak mungkin dapat dijawab. Ajukanlah kepada sesiapa sahaja. Ahli akademik,sejarahwan, sasterawan mahupun budayawan. Yang pasti jawapannya satu sahaja. “ Tak tahu dan tak tahu.”

Andainya Mat Jenin pernah wujud, maka dia berhak untuk dibenci dan dicaci. Sebagaimana bencinya iblis kepada Adam dan bencinya Hitler kepada Yahudi.

“Ternyata awak seorang Melayu yang tidak prihatin. Terus terang saya katakana, Mat Jenin sebenarnya pernah wujud dan sentiasa wujud. Mat Jenin juga belum mati, tak pernah mati dan tak akan mati.” Dia berbicara lagi dengan lafaz bahasa yang sukar untuk dimengertikan.

“Maksudmu.” Aku bertanya ingin tahu. Memang aku tidak mengerti makna di sebalik kata-kata itu. terlalu sukar untuk ditafsirkan. Dalam kotak fikirku, aku tertanya-tanya. Gilakah dia? Mana ada manusia yang boleh hidup buat selama-lamanya. Ini bertentangan dengan hukum biologi dan bercanggah dengan fitrah manusia.

“Baiklah, biar saya berterus terang. Memang manusia Melayu yang bernama Mat Jenin telah mati dan mungkin juga nama itu tidak pernah wujud seperti dakwaan awak. Tetapi, manusia yang berwatak dan berciri serta bersifat Mat Jenin yang masih hidup dan wujud di kalangan bangsa Melayu.”

“Jadi Mat Jenin sentiasa wujud bersama wujudnya Melayu.” Kini giliranku untuk menuntut kepastian darinya.

“Ya, dan orang Melayu seharusnya menjiwai Mat Jenin.” Katanya lagi.
Jati diri kemelayuanku mula tercabar dengan dakwaan itu. Kegilaan apakah yang sedang melanda gadis Inggeris ini. Kegilaan mensinonimkan Mat Jenin dengan Melayu dan kegilaan menjadikan Mat Jenin sebagai tokoh yang harus diidolakan oleh Melayu..

Mengapa harus mensinonimkan Mat Jenin dengan Melayu?

Mengapa dia tidak membuka mata dan hati untuk melihat kewibawaan Tun Perak sebagai negarawan unggul era Kesultanan Melayu Melaka. Mengapa harus dia membuatakan mata dan hati dari melihat kehandalan Tok Janggut dan Haji Abdul Rahman Limbong yang mengabdikan diri dalam perjuangan sebagai mahar kedaulatan bangsa. Mengapa harus dia membisukan mulut dari berbicara tentang kegemilangan Sheikh Daud al-Fatani, Sheikh Abdul Samad al-Falimbani dan Tok Kenali sebagai ulama gemilang seantero nusantara. Mengapa harus Mat Jenin. Mengapa, mengapa dan mengapa?

“Christy, Mat Jenin bukanlah tokoh terbilang dan dia hanyalah tokoh yang terbuang. Dia hanya layak untuk dicaci dan dimaki dan amat tidak layak untuk diidolakan.” Kataku untuk memengertikan dia hakikat manusia Melayu yang bernama Mat Jenin. Harap-harap dia akan mengerti dan pandangannya tentang Mat Jenin dan Melayu akan berubah.

Biar dia tahu Mat Jenin hanyalah simbolik kepada manusia Melayu yang malas serta lemas dan hanyut dalam khayalan. Sepertimana penagih-penagih dadah yang berhabitat di lorong-lorong gelap. Syabu,morfin,heroin dan marijuana telah menjadikannya wira di alam khayal. Itulah Mat Jenin versi baru. Inikah yang dia mahu. Supaya bangsa Melayu berterusan khayal, malas dan juga mundur. Supaya senang untuk diperhambakan oleh bangsanya. Bangsa yang terkenal dengan slogan ‘Beban Orang Putih’

Dia ketawa dan kemudiannya tersenyum setelah mendengar hujah-hujahku. Mungkin baginya, segala hujahku itu setaraf dengan lawak jenaka yang mencuit hati dan tidak mampu mengugah minda.

Katanya lagi, persoalan menobatkan seseoarng sebagai wira atau penderhaka, perlu dipuji atau atau dicaci. Wajar dipuja atau dicerca tidak pernah memiliki jawapan yang tepat dan mutlak. Setepat dan semutlak 1+2=3. Hang Jebat juga ditafsirkan sebagai pejuang meskipun ada yang menganggapnya sebagai pengkhianat. Hitler yang dianggap kejam kerana misi korban Hollocoust terhadap puak Yahudi tetap dinobatkan sebagai wira oleh sesetengah pihak. Robin Hood yang diwartakan sebagai penjenayah tetap dijulang sebagai hero dan penyelamat.

“Mat Jenin mungkin penjenayah bangsa Melayu kerana telah mencemarkan imej bangsa Melayu. Namun, tidak menjadi kesalahan andainya saya beranggapan dia seorang wira yang telah menjulang nama Melayu.”

“Manusia yang hidup di alam khayalan, ingin awak nobatkan sebagai wira.” Tanyaku lagi.

“Mat Jenin bukanlah berkhayal tetapi dia memiliki impian yang tinggi dan gagasan yang murni. Dia berpandangan jauh dan ingin berjaya. Itulah sebabnya dia bekerja dan tidak menghabiskan masa di warung kopi.” Katanya lagi bagaikan seorang peguam bela yang sedang berhujah di mahkamah.

“Tapi Mat Jenin mati terjatuh dari pokok kelapa. Itu membuktikan dia berangan dan berkhayal. Jika tidak mustahil dia boleh terjatuh. Khayalan tahap tinggi yang beraja di minda telah menyebabkan dia lupa segalanya dan tidak berpijak di alam nyata.” Aku masih lagi mempertahankan dakwaan klasik zaman- berzaman.

“Kematian Mat Jenin disebabkan khayalan adalah andaian semata-mata. Terlalu bayak kemungkinan-kemungkinan yang menjadi faktor kematiannya. Tapi sayang, segala kemungkinan itu sengaja dinafikan.” Sekali lagi dia bertindak sebagai peguam bela Mat Jenin.

“Maksudmu.” Tanyaku untuk meleraikan kekeliruan.

“Dia terbunuh mungkin disebabkan batang kelapa yang licin, gigitan serangga berbisa dan sengatan lebah. Terlalu banyak kemungkinan. Lagipun tidak dapat dibuktikan dia mati kerana berkhayal.”

Katanya lagi, andainya memiliki impian dan cita-cita itu satu kesalahan, wujudkanlah akta dan enakmen untuk mendakwa mana-mana manusia yang mempunyai cita-cita dan impiam. Hukumlah para pelajar kerana mereka berimpian ingin meraih kegemilangan dalam akademik. Penjarakan para siswazah kerana mereka terlalu berimpian memperolehi pekerjaan hinggakan berleluasanya pengangguran.

Aku betul-betul tewas dan kehilangan kata. Tidak mampu lagi aku pertahankan pandangan konvensional terhadap Mat Jenin.

Dia kemudiannya menghadiahkan sebuah buku kepadaku. Buku berjudul Pemurnian Kisah Mat Jenin. Buku hasil karangan Christy Veronica. Ya, hasil karangan dia, seorang pengkaji dari Barat yang mengkaji ketamadunan Melayu.

“Terimalah pemberian ini sebagai tanda kenang-kenangan.” Katanya kepadaku. Memang aku akan menghargai pemberiannya itu,bukan sekadar untuk mengilmiahkan diri tapi lebih dari itu untuk memastikan kenangan tetap abadi. Abadi hingga segar di hati dan bugar di sanubari. Kerana selepas ini dia akan kembali ke negara asalnya atau lebih tepat lagi kami akan berpisah.

Katanya lagi, dengarlah apa yang dikata tanpa melihat siapa yang mengata.
Sungguh aku tidak menafikan dan sungguh aku mengkaguminya. Kagum akan kehebatannya. Kehebatan membedah siasat sejarah sialam Mat Jenin dari kekotoran prasangka. Namun secara jujur, aku tidak dapat menilai mana yang benar. Mat Jenin yang telah disebatikan zaman- berzaman atau Mat Jenin ‘baru’ yang diketemui oleh Christy. Aku tidak ketemui jawapannya setepat dan semutlak 1+2=3. Biarlah para ilmuan dan cerdik pandai yang menentukan.




No comments:

Post a Comment