Saturday 2 January 2010

TENTANG GURU, APA YANG PERLU GURU KETAHUI


APA YANG GURU PERLU TAHU TENTANG GURU
(Gambar sebelah, dari kiri: aku dan syidi )

Awaluddin makrifatullah (awal-awal agama ialah mengenal ALLAH). Saya begitu tertarik dengan perkataan MENGENAL yang terdapat di dalam hadis ini. Kenal -mengenali amatlah penting. Sebab itulah wujudnya kalimah ,Tak kenal Maka Tak Cinta. Tapi, di sini bukanlah matlamat saya untuk berbicara tentang kaedah mengenali Allah. Saya bukanlah ingin membicarakan isu Sifat 20 puluh atau Tauhid 3 serangkai( uluhiyyah, rubbubiyyah dan asma wa sifat). Yang ingin saya bicarakan di sini ialah ISU KENAL- MENGENALI yang menjadi asas kepada CINTA(kerana kalau tak kenal maka tak cinta).


Apa yang perlu dikenali oleh seseorang guru agar dia mencintai profesion keguruan?
Profesion yang menjanjikan lautan duga, yang adakalanya kita lemas tika meredahnya. Profesion yang menyajikan hidangan mehnah dan tribulasi yang sukar untuk dihadam dan dicerna.


PERTAMA(1),


Seseorang guru perlu tahu dia adalah guru. Iaitu seorang manusia yang diamanahkan untuk mendidik(walaupun saya lebih gemar menggunakan perkataan mengajar) insan yang DIAMANAHKAN kepadanya.
Sengaja saya fokuskan perkataan AMANAH kerana Insan Mulia(Nabi SAW) mengingatkan kita, “Setiap daripada kamu adalah pemimpin. Justeru, kamu akan bertanggungjawab terhadap mereka yang berada di bawah kepimpinanmu….(hadis panjang sebenarnya).”


Hadis riwayat Imam Bukhari ini telah mengiktiraf kita semua sebagai pemimpin yang mempunyai tanggungjawab, bidang kuasa dan wilayah pentadbiran masing-masing. Di akhirat nanti, kita semua akan disoal tentang pelaksanaan amanah yang kita pikul ini.


Jadi semua guru hendaklah sedar hakikat ini. Tidak seharusnya seseorang guru menjadikan kerjaya ini untuk memerdekakan diri dari penjara pengangguran. Amat tidak wajar juga, jikalau ada yang menjadikan kerjaya ini sebagai ‘pelarian’ setelah penat dan bosan dengan kerjaya lain. Lagi tidak wajar apabila profesion ini dijadikan seperti ‘habis sepah madu dibuang’ apabila profesion ini dimadukan dengan profesion lain. Tidak salah bermadu tetapi kena adil. Hari ini ramai guru yang ‘bermadu’. Maksud saya bermadu kerjaya lantaran desakan hidup. Ada yang madunya (part-timenya) sebagai ejen insurans, MLM, mengajar tuisyen dan macam-macam lagi.

Tapi , teramat malang kerana terdapat segelinir guru yang lebih utamakan madunya.
Mereka lebih utamakan kerjaya sebagai ejen insurans, MLM dan lain-lain lagi.
Ada kes tertentu, seseorang guru mengajar acuh tak acuh di dalam kelas dan apabila tamat sesi pengajaran dia memberi peringatan kepada muridnya “ kalau nak faham kenalah ikuti kelas tuisyen yang saya buat.” Kepada guru seperti ini, cuba ingat kembali ungkapan klasik zaman berzaman “ Kera di hutan disusukan dan anak sendiri dibiarkan mati kelaparan.”


Kepada guru-guru seperti ini lebih baik anda talakkan sahaja kerjaya sebagai guru kerana anda tidak mampu berlaku adil.


Perlu sekali kita memungut pengajaran dan mengutip pengalaman yang telah dirintis oleh tokoh-tokoh pendidik yang telahpun berjaya meredah lautan duga dalam kerjaya keguruan. Mereka telahpun sampai ke pulau kejayaan setelah dilambung gelombang halangan tika mendidik anak bangsa. Kisah mereka perlu kita garap agar dapat kita berpaut nanti kala karam di lautan duga.


Pungutlah pengajaran dan kutiplah teladan dari kisah kejayaan Sheikul Islam al-Imam Ibn Taimiyah yang berjaya melahirkan anak didik sehebat Imam Ibn Qayyim dan Imam Ibn Kahtir. Atau Imam Bukhari yang turut melahirkan anak didik sehebat Imam Tirmidzi. Atau Anne Sullivan! yang telah memerdekakan Hellen Keller dari belenggu ketidakyakinan diri. Tidak sekadar memperkenalkan huruf dan nombor kepada Hellen Keller yang pekak dan buta. Lebih dari itu, dia turut menjadi mentor yang setia hinggakan Hellen Keller menjadi terkenal seantero dunia.


KEDUA(2),


Seseorang guru selaku pendidik perlu tahu kelemahan dan kekuatannya. Jean Jacques Rousseau, si arkitek Revolusi Perancis. Revolusi yang mengakhiri pemerintahan Raja Louis XVI dan Maria Antoinette. Katanya “Kita belajar bersama hidup. Pelajaran pula bermula dengan permulaan nafas dan kekurangan yang dirasai adalah guru yang terbaik.”


Ya, kekurangan yang dirasai dan kelemahan yang disedari. Itulah ‘guru’ yang terbaik. Carilah ‘guru’ ini. Carilah di dalam diri dengan merenung jauh ke dasar hati. Di situ kita akan menemui jawapannya.


KETIGA(3),


Seseorang guru perlu tahu hakikat dosa dan pahala, juga syurga dan neraka. Yakinilah kebaikan dan kejahatan meskipun sebesar zarah akan dipamerkan di akhirat nanti. Cuba renung kembali kisah seorang pelacur yang dimasukkan ke dalam syurga lantaran membantu seekor anjing yang dahaga. Manusia yang hina(pelacur) yang membantu binatang yang keji(anjing) tapi kesudahannya ialah syurga. Apatah lagi kita yang jauh lebih mulia dari pelacur dan membantu golongan yang jauh lebih mulia dari anjing.

2 comments:

  1. bagus n3 ini utk refleksi diri sendiri...tqvm!!

    ReplyDelete
  2. tahniah cikgu, minta izin dikongsi dengan rakan guru, sebagai muhasabah dan refreshing semasa kelelahan.:)

    ReplyDelete