Tuesday 6 December 2011

TIPS MEMBELASAH PERAGUT.




Tiga hari lepas, seorang ibu muda di kampung saya meninggal dunia kerana di ragut. Kes sebegini boleh berlaku kepada sesiapa sahaja dan di mana-mana sahaja.

Saya bukannya ingin mengajar anda supaya menjadi manusia yang ganas. Tetapi berpandukan akal yang waras, amat mustahil untuk kita mengejar dan menangkap si peragut dan kemudiannya kita tanya biodatanya, lepas tu kita bagi dia makan atau minum atau berikan sedikit motivasi sambil menunggu kedatangan pihak polis. Mahu tidak mahu, penumbuk dan penendang akan singgah pada jasad si peragut itu.

Tindakan membelasah itu mungkin zalim. Ya ia sangat zalim, tapi cuba bayangkan pula jika anda yang berada pada situasi yang sama. Maksud saya, ibu, anak atau isteri anda terkorban gara-gara si peragut. Bolehkah anda berdiam diri dan pergi berkenalan dengan peragut tersebut dan berikan dia sedikit motivasi sambil menunggu kedatangan pihak polis.

Telah ramai peragut yang terbunuh kerana dibelasah oleh orang ramai, namun lagi ramai mangsa ragut yang terbunuh gara-gara kerakusan si peragut. Jadi di sini, ingin saya kongsi tips membelasah peragut yang paling selamat dan bersifat mesra alam.
Pertama sekali, jangan tumbuk bertubi-tubi di bahagian muka. Cukuplah sekadar ringan-ringan sahaja. Pastikan tidak memukul bahagian kepala(termasuk leher) si peragut kerana ia boleh membawa maut.

Jangan sesekali memijak atau menghempap dengan objek berat seperti tong gas atau motorsikal ke atas dada(sebenarnya bermula dari pusat hingga ke kepala) si peragut. Ia kerana pada bahagian itu berhimpunnya segala organ-organ penting seperti buah pinggang, jantung, paru-paru dan hati.

Jadi bahagian paling selamat dan mesra alam untuk dibelasah habis-habisan ialah pada bahagian tangan(lengan hingga ke jari) dan kaki(dari paha hingga ke jari). Bahagian inilah yang perlu dijadikan sasaran untuk melepaskan geram setelah sebijik dua( jika perlu maka lebihkan mengikut rasa sebab si peragut yang telan pil kuda tidak akan rebah dengan sebjik dua) penumbuk kita anugerahkan ke muka peragut. Saya difahamkan kecederaan pada tangan dan kaki tidak membawa maut tapi sekadar mencacatkan di peragut. Tapi berpada-padalah sebab jika berlebihan ia tetap boleh membawa maut.

AWAS, jangan sesekali merakam gambar atau video ketika aktiviti membelasah sedang dilakukan. Sebab kesannya amat buruk apabila gambar dan video itu di upload kat Facebook dan Youtube. Pastikan segala kamera(termasuk HP) yang disyaki merakam aktiviti membelasah tersebut turut dirampas dan didelate segala gambar dan video berkenaan .

p/s = jangan membelasah peragut secara sendirian sebab mereka mungkin mempunyai senjata tajam. Lagi pun peragut yang menelan pil kuda mempunyai kekuatan dan keberanian yang amat luar biasa.


15 comments:

  1. saya pernah kena ragut..sampai jatuh di tgh jln raya yg sesak di JB. allah selamatkan saya..bila sume knderaan yg lalu sempat mengelak dr langgar saya.
    sampai skrg saya terasa ngeri..tak bwk handbag jika berjalan.

    *bercuti ke shameel..lama sepi.

    ReplyDelete
  2. Bagi saya la shameel, bila dah ditangkap tu, tak perlu lah dibelasah. Cukup lah kasi kat pihak berkuasa untuk menghukum dia atas kesalahannya..

    ReplyDelete
  3. org kalau dah marah apapon tak ingat kut...

    ReplyDelete
  4. Sekarang ni kes ragut menjadi2. Mereka seolah-olah tidak berhati perut langsung.

    Mungkinkah tak ada penyesalan langsung di hati mereka bila ada mangsa mereka yang mati/

    ReplyDelete
  5. belasah ni memang kerana kita geram je
    tapi sama sekali tak menyedarkan mereka
    dah lepas nanti, dah hilang sakit, mereka akan buat lagi

    ReplyDelete
  6. Memang doa sesangat2 minta dijauhkan dari peragut..

    tapi saya notis kan, orang yang pakai tudung labuh susah kena ragut, sebab beg dia orang sangkut kat bahu dalam tudung.. peragut tak sempat nak selak tudung nak capai beg.. hihi..

    ReplyDelete
  7. takutnya kalau terjadi mcm ni..mintak2 jauhkan dari terjumpa peragut2 ni..diaorang ni mmg tak ada hati perut...

    ReplyDelete
  8. Hanya Allah Yang Maha Berkausa...kadg2 kita xterfikir nk jd camni cikgu...tp dlm keadaan kita menjadi keluarga mangsa, apa pun bleh berlaku...fitrah manusia...kasih sayang&marah itu ada natijah disebaliknya...sory cikgu lama xlwat, sibuk dlm ms seminggu dok di pendalamn Sabah...ada keje kt sana skit!mlm td bru blik smnjung!ambo raso ada pro&kontralh dlm hal ni...hnya situasi memainkan peranannya...

    ReplyDelete
  9. wah...cikgu. tips yang mendebarkan jiwa.

    ReplyDelete
  10. peragut itu pencuri (thief) ya? kalo membalasah itu artinya apa shameel??

    memang benci melihat para peragut itu. mengambil hak orang. Akan tetapi terkadang, adakalanya peragut itu terpaksa mencuri karena kekurangpedulian masyarakat kepada orang yang miskin. Sedekah kurang, zakat suka ditunda2. Akan tetapi, apapun alasannya, mencuri itu tetaplah haram.

    Tapi tetap seharusnya para pencuri itu dihukum sesuai dengan hukum yang ada. baik hukum negara ataupun hukum Islam. Bukankah itu fungsi dari hukum? bukannya masyarakat melakukan main hakim sendiri kepada mereka. dengan cara memukuli layaknya memukuli hewan.

    ReplyDelete
  11. terima akibat sepandai2 tupai melompat.....serik ke xserik agaknya lepas ni

    ReplyDelete
  12. minggu lepas, kawan serumah saya kena ragut. masuk hospital, pendarahan dalam kepala..

    saya jd trauma n takut2 jugak, memandangkn kami melalui jalan yg sama,,


    mohon doakan keselamatan kami semua neh,,


    :(

    ReplyDelete
  13. kita seringkali akan merasa kasihan melihat peragut2 yg tertangkap ini dibelasah org ramai....niat awal mereka meragut itu samada yg diragut mati atau cedera teruk tidak pernah terlintas kasihan didalam hati siperagut...mereka akan ketawa melihat hasil sdgkan dipihak yg diragut menangis meratap kehilangan insan yg tersayang...rata2 peragut ini anak2 muda..sihat walafiat tubuh badan...sesekali diberikan penumbuk dan penendang tidak mengapa.....

    ReplyDelete
  14. cikgu klu kita karate sepuasnya kat pipi kanan & kiri & kasi sidekick kat mulut dia sampai gugur semua gigi dia tu ok tak?....sbb nak bagi dia susah makan sikit...gerammm nihh!!

    ReplyDelete